Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2311 ggr
avalon
0

Silverlera

Visst är det så att man kan bränna fast silverlera på keramikföremål ? Även utanpå en glaserad yta eller ? Till vilken temp och hur snabbt kan man gå upp ( är det som en vanlig glasyrbränning fast inte lika hög temp ?) Finns det något förtunningsmedel om man vill ha leran lösare, nästan flytande ?

zzaga
0

Jag har ingen pejl på det här ämnet… men jag är nästan säker på att du inte ska bränna i glasyrtemp , snarare i guldglans temp.

Men nån annans om har bättre pejl svarar säkert snart :)

zzaga
0

http://www.pmc.se/Shop/Index.php?ArtId=Intropmc

Här hittade jag lite mer info:)

lotta2
0

Jag har testat med att använda silverpastan på skröjade föremål osm jag sedan rakubrände. Är nu väl 4 år sen jag gjorde det och inte gjort det på länge och det var då pastan som Uterm sålde. Men det är ju samma sak som den PMC säljer. Blev ganska snyggt, men på vissa fick jag underlig färg inte ren silverfärg utan en annan ton. Tror det kan bero på glasyrens sammasättning.Man ska polera upp silvret efter bränning med polerstål eller slipad agat, annars ser det bara gråvitt ut.

kia1
0

Du kan lägga silverlera på glasyr eller skröjat gods, det du ska tänka på är att det är silverleran som bestämmer temperaturen, du har ett brännschema i förpackningen, som lotta 2 säger kan det bli skiftningar på glasyren det beror på att det blir en reaktion mellan glasyr och lera, man får helt enkelt testa ,

Om du går en kurs så får du lära dig allt det här, jag tycker absolut att man ska gå steg 1 så du lär dig bränna ordentligt ( hör dig för på medborgarskolan) leran innehåller inget förtunningsmedel utan du tunnar ut med rent vatten.

lotta2
0

Äh Avalon, prova själv först, känn inget tvång att gå kurs bara för att leka och exprimentera. Det kan man göra  först och känna efter om det passar dej och om du tycker det är kul. Det finns dels en lera att arbeta med och en redan uttunnad pasta som du kan dutta eller måla med. Bränntider etc kan du hitta på nätet och det följer med i lerans förpackning också. Hittar du inte hör av dej så kan jag leta upp dom. Testa och ha kul!

kia1
0

Vist kan man exprimentera själv, vad jag menar är att materialet är ganska så dyrt, och det tar inte alltför många misslyckade gånger för att du  ska ha tjänat in en kurs, Sedan så missade jag att lotta 2 hade fått silvret missfärgat, det har jag aldrig varit med om utan det är glasyren som brukar reagera, vad beträffande bränning så går det alldelens utmärkt att följa brännchemat i förpackningen om du har en ugn, men om du ska bränna med butanbrännare så är det vissuellt du avgör om det är klart då kan det vara bra att ha vartit med någon som kan.Vid underbränd silverlera  så har du inte sintrat ordentligt och då får du en porös produkt.

avalon
0

Vissto vore det skoj att gå en kurs nån gång men just nu tänkte jag bara experimetera med lite silverlera på glaserade föremål som dekoration. Så jag tänkte ju antagligen inte använda en sån där gasbrännare utan keramikugnen. Lotta2, Jag återkommer om jag inte hittar info. Zzaga, jag skall gå in och läsa nogrannare på pmc,s sida, såg att dom hade lite olika sorters lera i allafall. Tack för tipsen så länge !!

zzaga
0

Avalon

Jag skulle tro att du kan hitta ganska mycket info om silverlera om du googlar även på engelska. Här i sverige har vi en tendens att sitta och knipa på kunskapen. Så spana in de engelska och amerikanska sidorna också.

avalon
0

Bra ide Zzaga !

brillanj
0

Hej!

Läste om intresset för silverlera och såg en sommarkurs som verkade intressant. Tyvärr själv upptagen just den veckan, men kanske någon annan kan.

länk

http://www1.ltkronoberg.se/grimslov/02-kurser/sommarkurser/silverlera.htm 

ang ugnar. har själv letat efter en lagom stor ugn. uterm bygger ugnar i olika storlek och efter personliga önskemål. har dock hört att många får byta ut deras elledningar efter ganska kort tid. att tänka på vid köp/import av olika utländska ugnar är om de är CE-märkt (hela ugnen). det är någon tillverkningsstandard inom EU. även om ugnen tillverkats efter svenska nätet så betyder inte det att den är godkänd. det har något med försäkringen att göra av elektriska apparater. om något händer och de inte är CE märkt kan det vara svårt att få ersättning.

/Birgitta

Hubert
0

Som jag har förstått så kan man inte bränna högre än 850 grader för då börjar silvret brinna upp och deformeras. Det finns någon av dessa leror som var lågbrännande och de får man väl hålla lite utkik på förpackningen men äkra ska hålla 850 grader. Kemiska innehållet, bl a cellulosa, förutom silver i leran har redan i tidigare temp brunnit upp och efterarbetet är precis som för en silversmed. Det krymper lite men jag har sett exempel på där man inneslutit små porslinsplattor som då är glaserade och brända tidigare. Silverleran kan man nästan se om en produkt att bränna likt porslinsmålning med silver för slutprodukten är samma sak rent kemiskt, målat silver på en redan glaserat keramikföremål men att det behövs viss eftervård för att få det att glänsa. Inget hokus pokusSkrattande.