Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1443 ggr
JennyKrita
0

Små hål....

När jag får små lerbitar "över" efter att jag jobbat så brukar jag göra små pärlor av dem, och nu har jag glaserat sådana för första gången och jag hängde dem på kanthaltråd och brände dem tillsammans med annat och glasyren smälte fast i kanthaltråden så att jag inte får bort den. Vad gör jag för fel, eller finns det ngt annat sätt? /Jenny

lotta2
0

Nu är det nog hur länge sen som helst sedan jag gjorde några pärlor, men jag kommer ihåg att jag hängde dom på en bit kanthaltråd på ett par tegelstöd. Jag penslade på plattengobe på tråden och tråden fick bara vara ganska kort för annars böjde den sej i bränningen. Sedan gällde det ju som vanligt att peta ut glasyren ur hålen så det inte ligger någon i mitten mot tråden såklart.

JennyKrita
0

Hm, plattengobe…det får jag testa…ja det är väl inget annat än att testa sig fram…

avalon
0

Om man har en glasyr som rinner mycket så kan den kanske rinna ner och sätta igen hålen, även fast man har sett till att det är någon glasyr kvar innan bränning. Men som sagt var, det är väl bara att testa !

pluppan
0

det är ju lätt att det kommer glasyr även i hålet när man glaserar så jag brukar bara ta en sticka och skrapa fram och tillbaka tills hålet är glasyrfritt. sen fastnar det litegrann ändå ibland men det brukar gå att bända loss

JennyKrita
0

Jag skrapade ingenting så det har runnit så mycket att när jag försökte bända loss kanthaltråden så gick den av…Fundersam

Vanja-K
0

Jag penslar alltid hålen med vax. Mina fastnar aldrig. Superbra!

JennyKrita
0

Aha, Tack!

(ngn särskild vax?)