Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1359 ggr
Lottaoh
0

Egyptian paste?

Vad är Egyptian paste??

Såg en jättefin liten skå jag trodde var rakubränd. Men det var alltså Egyptian paste, bränd utan glasyr! Den var metallisk i färgen. Jättefin!

LenaR
0

Jag hittade på Ceramics Today en beskrivning av vad det är, hur det fungerar och tre recept. Hoppas engelska är okej!

Egyptian paste

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Lottaoh
0

Tack! Verkar som man måste blanda ihop det hela själv. Hade hoppats på att man kunde köpa färdigt..Tungan ute

[Ante333]
0

Ganska lätt och blanda ihop själv blir billigare och då desto roligare när man har kontroll över hela processen själv kommer ihåg att jag använde bikarbonat i bland annat..Köpa färdigt hade kostat en hundring kilot säkert hmmmm hur kul e det

Eva-Karin
0

Kommer ihåg att när jag och en kompis provade egyptian paste var det väldigt enkelt  att blanda men den torkade väldigt fort och kristaliserade sig. Det gav i och för sig en rolig flammig effekt.

Bra att blanda lagom mycket som man anväder upp alltså! Super roligt att prova.

Lottaoh
0

Låter kul!!

Vad jag kan läsa mig till så är det ingen lera man sen kan dreja i.. är det då? Man ringlar och kavlar den eller? Och kan man inte använda det till mat sen, är det giftigt?

Den jag köpte är en perfekt liten godisskålGlad men så kanske man inte får använda den..!?

sisela
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh jag skulle vilja prova att göra mina skarabéer i egyptian paste. Som jag förstår det så var det så de gjordes. Har en massa små pressformar. Det borde ju vara perfekt til E-paste.

Mina är bara glaserade med turkos halvtransparent glasyr. Bilden är innan bränning.

[perlennart]1
1

Jo det var typ sådana saker som det användes till och är direkt olämpligt till skålar och annat som skall användas. Mycket kemiskt känslig yta, påverkas av i stort sett allt. Men väldigt kul till skarabeer, kan bli fantastiskt vackert. och om man nu skulle vilja göra pärlor till smycken så går det ju också fint. Finns gamla trådar med detta tema, läs där. Enda riktigt viktiga grejen med egyptisk pasta är att man arbetar fort så det inte hinner torka.

sisela
0

kul, tack perlennart.

Ska kolla idag om jag har alla råvaror.

pyromanen
0

Testade göra pärlor för ett par år sedan. Tyckte konsistensen var bökig!  Sen smittar dom av sig!? när de blir fuktiga. Vet inte om jag gjort något fel, men det känns lite småäckligt med turkosa fläckar :-)

[Solbacken1]
0

Kanske en dum fråga, men jag undrar om det blir en glasyr rund om så kommer väl föremålen att fastna på sättplattan eller tråden om man gör pärlor?

Skulle vara roligt att prova.

pyromanen
0

#10 Hade aluminiumoxid/plattengobe på kanthaltrådarna