Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2475 ggr
Mullvaden
0

Signering i efterhand?

Kan man signera eller rättare sagt tillföra någon text i botten på ett föremål när det är glasyrbränt och färdigt. Jag har flera gånger råkat ut för att en kund vill ha tex ett stort fat som jag redan har glasyrbränt, men med en speciell text i botten. Då har jag gjort ett nytt fat och det är väl ok, men ibland kan det vara grejer man såå gärna skulle sålt direkt. Att skriva med tex svart tuschpenna känns väl inte riktigt ok. Har ni några tips?

pyromanen
0

Skriva med guld eller silver och bränna fast vid 800 grader? Eller kanske med nån porslinsmålningsfärg som ska brännas fast?

[perlennart]1
0

Det finns speciella snabb bränningsfärger till detta och även så använder en del industrier någon typ av icke keramiska färger som också kan stämplas på, typ sådana som man kan se på tekoppar m.m.

sisela
0

gravera med et litet diamantstift på en dremel eller liknande?

Mullvaden
0

Jättebra tips! Tack så mycket! Vet du perlennart var man kan köpa färgerna du nämner?

[perlennart]1
0

Nej men jag kan tänka mig att Heraeus har sådana men det kan ju undersökas

Jonaflax
0

Visserligen en gammal tråd, men jag köpte något slags porslinsfärg på Panduro, som man kunde måla på sitt brända gods, och sen härda i vanliga ugnen i köket.

Tål kanske inte maskindisk, men verkade sitta kvar hyfsat bra.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Ulla
0

Jag målade motiv på vanliga billiga glas med den typen av färg. Glasen användes nästan dagligen och diskades i diskmaskin. Kan berätta att motiven höll längre än glasen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[perlennart]1
0

Jag har en tekopp som min son gjort för snart 10 år sedan håller ganska bra ännu, lite sliten är den men motivet ses som det var från början.