metall och brons effekt
Nyfiken på och testa. har ingen erfarenhet av dessa glasyrer. har letat runt på nätet och hittat fina effekter men har ingen egen erfarenhet av dessa effekter Har någon provat och vill dela med sig av tips recept mm..
Ta en bra blyglasyr och stoppa i en massa järnoxid och manganoxid och en liten del kopparoxig är bra om man önskar guldeffekt och till sist så rekommenderar jag molybdenoxid i mindre mängd. Dom här glasyrerna kan man också få fram med alkaliglasyr som bas men dom blir väldigt känsliga för påverkan av syror och sådant. Dom som är baserade på bly kan man få så stabila att det går att använda utomhus till byggnadskeramik.
Jessuuusss ..ta på dig en överlevnadsdräkt och dubbla munskydd och skyddshandskar…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Tack för tipsen men överlevnadsdräkt är väl att överdriva ugnen får man ha vetilation på och inte i samma rum man sitter i.. ska testa
Du ska ju blanda till eländet oxå,,,,
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Man tar naturligtvis en blyfritta så är det lika farligt som vilken annan glasyr som helst!!!!!
Kul att bara slänga ihop nåt bara och provbränna kanske till 1200?
Blyfritt 115 seemans.. 10
Ferro fritt 3759.. 38
Rödlera FT-RA.. 24
Mangandioxid.. 24
Kopparoxid.. 3
Molybdentrioxid.. 3
Provbränner idag har inte en chans till drejning jag har ju butiken ensam idag..
Vad tror du om denna grund perlennart?
Utan att ha räknat på formeln så ser det omedelbart bra ut, kanske en smula kaolin och 1 % eller mindre molybden. Jag har sällan mer än 1 % molybden, det har även vid små mängder stor effekt.
ok 1 procent molybden kör jag på.. får se hur den smälter ut blir det för mycket går jag in med kaolin i grunden
Fritten 3759 bidde utbytt till 3760 istället gör nog en grund till på ballclay istället för FT-RA så har jag 2 prover till imorgon så blir det 2 julklappar i ugnen istället för en
Vid stengodstemperatur kan man använda manganoxid plus lite lera (ca 10%) och få en metallisk brons effekt. Rinner mycket - Lucie Rie använde en sådan glasyr på översta kanten av vaser och skålar.
Tur man har mycket mangandioxid på lager.. får se på mina prover imorgon så vet jag mer vad jag e ute efter.. ska ändå bara glasera stora fågelbad på insidan så rinniga gasyrer blir nog inga problem fast det är alltid ett problen annars.. tar med kameran på jobb och tömmer ugnen direkt oavsett hur varm den e… den är säkert färdig vid det här laget men man får hua sig lite… man har så roligt som man gör det till fan vad keramik e roligt synd att inte fler ungdomar tex börjar intressera sig…
En bild kommer här.. Den ska ha mer järnoxid i sig eftersom brons effekten kom bara i botten på den med rödlera i sig. Glasyren va otroligt stabil runt 1200grader inget rinnande eller plingande trots jag hällde kallt vatten på provet.. kan säkert utan problem bränna det till 1250 och dessutom mata in mer järnoxid för önskad effekt.. långt ej färdig men god utgångspunkt
Skitbra utgångspunkt, kanske lite mera av blyfrittan och lite mindre av den andra och klart mera järn som du säger. Men den är ju väldigt fin om man inte tänker på vad du tänkt på från början.
Jag kan säkert dubblablyfrittan.. och i med mer järn… och tänker gör jag inte utan följer magkänslan.. glasyren hade redan nu fungerat på stora skulpturer.. gammal oxiderad brons e det nu
6 nya prover i ugnen idag 3 prover e med lera och mangandioxid plus min egna med stigande järn i sig.. plus att jag har höjt toptemp 20grader…
Hur gick det med proven?
De första 3 proven kopierades direkt från nätet de va kopparoxid kaolin och en jäkla massa mangandioxid.. mitt recept fungerade bäst med mer järnoxid och höjning av temp till 1220-- ska göra nya prover med att öka blyfrittan något sedan tror jag jag får nöja mej med det receptet jag har redan gjort stora snäckor som ska glaseras i metalllyster..
Det var inte dåligt, hurra vad fin den glasyren blev.
Tack nu får det bli på större grejjer också….
Vilken förskräckligt inspirerande tråd! måste ut o blanda …

Jag undrar hur glasyren blir i saltbränning? Glasyren e dock bränd till 1270grader… sedan har jag lagt till 10 % Magnetit
Kan ju testa på nåt välskyddat ställe i ugnen med pyttelite salt…
En fundering: även om det är fritta så måste väl blyet förångas när man bränner så högt? eller?
Blyet förångas och molybdenet förgasas redan vid 700grader…Huvudsaken e väl att det blir effektfullt
allt förgasas inte se på allt salt som kan samla sig i botten på muggarna..när man saltglaserar
Nu får vi nog hålla isär på det hela, klart att en förångning äger rum men det betyder ju inte att allt blyet är dorta! Det är ju likadant med kopparoxid, natrium och så vidare , som också förångas till viss grad även vid lägre temperaturer.
Jag vill prova på att göra små molybden stjärnor som flyter runt i glaset på ytan.. frågan e hur man går vidare där?
â en efterlikning av mineralet Wulfenit. dessa glasyrer bränns ca. mellan 1000-1250 grader och är alltid Blyglasyrer. blyinnehållet kan variera ganska mycket mellan 0,3 och upp till nästan bara bly på bas sidan. Dessa glasyrer bränns i oxidation. Och dom används bara till dekorativa ändamål, tål ingenting vad gäller syra och sådant. 1-4 % Molybdenoxid. Man kan ju också prova med vanadin och wolframoxid, samma mängd oxid hos dessa båda oxider som kan ha samma glasyr.
Frågan e vilka andra ämnen som e gynsamma förutom blyet.. ?och vilka ämnen som bromsar utvecklingen av dessa?
Det är bly som främjar och som vanligt aluminium som hämmar, annars så kan i stort sett alla baser användas men håll t.ex. bor och magnesiumhalten låg. Titan kan också främja.
Den lätta vägen e att va nöjd med det man får… Det svåra e att få det som man vill ha.. ungefär som livet.. Hmm jag får ha en formel på det hela hittar inte analysen på 3760 måste veta vad jag jobbar med…har den nog hemma
Det måste (om jag fattat rätt) innebära att det att blyet är frittat gör det mindre farligt att arheta med när man blandar till glasyr och glaserar. men när man bränner (och det som står bredvid i ugnen) då flyger det runt ordentligt med bly? I så fall inte lämpligt med såna experiment om man har bruksgrejer i ugnen (eller dåligt utsug). Eller tänker jag fel?
Nej i princip så tänker du ju riktigt!
Är man rädd för att jobba med en blyfritta så ska man defenitivt inte jobba med manganoxid.. nervgift har jaghört från fabriker som använder det i tillverkningen….
Krom i visssa former starkt cancer framkallande.
Ja så kan man fortsätta i all oändlighet med tungmetallerna, men det vill ju dom flesta keramiker inte erkänna som en fara. det verkar bara vara bly och kadmium som accepteras som giftigt, men det har ju myndigheterna tjatat om i väldigt många år nu så det är väl därför att folk tror på det.
Man ska inte hålla på med keramik och glasyrer om man inte vill bli sjuk.
#35 Det gäller sexvärt krom och inte den gröna oxiden som används till keramik.
Caroline mitt kära butiksbiträde som sköter det mesta i fabriken har triggat mig att ta fram den här glasyren hon har stått och blandat dom flesta proverna åt mig. Hon håller på att renovera sitt kök och gör troligtvis kakeln i denna glasyren själv…