Dekalpapper
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skulle vilja föra över foto till dekalpapper & jag tror att man kan köpa sådant & sedan skriva ut i sin skrivare för att sedan bränna på som dekal i en tredje bränning.Någon som vet mer om detta och var man kan köpa sådant?
Cebex hade förut, men hur det ser ut i den nya katalogen vet jag inte eftersom jag inte har den till hands.
Det finns två sorters dekalpapper som du kan använda. Det ena kräver ett lacklager ovanpå utskriften (Covercoat) medan den andra sorten är "precoated".
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Hur fungerar det? Sätter man det på en glaserad yta? Temperatur?
Man sätter dekalen på en glaserad yta och bränner till glasyren börjar mjukna. Vid vilken temperatur det är beror på glasyren, så man får pröva sig fram. Jag har inte gjort laserdekaler själv, så jag har inget svar på vilken temperatur det är.
_
_
Vad kul. Det måste jag prova. 

Jag är osäker på om du verkligen kan hitta något att skriva ut i en vanlig skrivare och sen bränna. Jag har verkligen föröskt få atg på det själv. Det färdiga du kan köpa/beställa komersiellt sätter du på glaserat gods (tvätta först rent från fetter med alkohol) och bränenr sen till 750-780.

PS glömde skriva att du först lägger dom, dekalerna, i vatten så de lossnar från underlaget… sen för du över dom, försiktigt, och ser till att det inte är några luftbubblor eller veck. Och ska de torka innan bränning.
För den sorts dekaler som jag tänker på måste skrivartonern innehålla järnoxid. Det verkar som om svartvita laserskrivare av äldre modell fungerar bäst. Jag har också testat en vanlig kopiator som gav bra resultat.
Du kanske tänker på någon annan typ av dekaler?
_
_

Jag har läst om det… men det verkar vara omöjligt att få tag på den tyen av papper numera - OCH det verkar inte som om någon modern skrivare/kopiator fungerar för det här :( Snälla, om någon hört om något som fins att få tag på idag - skriv och berätta.
Jag passade på och köpte på mig ett litet förråd när jag gick kursen i Danmark. Det fanns en lokal affär där (SG Trading) som gav bra rabatt till kursdeltagarna. De har tyvärr ingen hemsida, men det går nog att hitta någon på internet som säljer dekalpapper om inte Cebex har det.
_
_

Jag har köpt olackat deklapapper i A4-format från Waldermar Ellefsen (www.we.no) i Oslo. Kostar ca 5 kr/st. Detta är ca 5 år sedan.
På cebex i Stockholm finns U-Wet-dekalpapper, det nya dekalpappret med lack. Kostar ca 80 kr för A2.
De skrivare jag har använt och fungerar bra är kanske 4-5 år gamla. Det viktiga är att det är en svart/vit laserskrivare.
Det är en enkelt sätt att göra egna dekaler. Färgskalan är dock begränsad från brunt till ljusgult. Järnet blir gulare ju hägra man bränner, men detta beror oxå på hur glasyren beter sig. På en mattare glasyr blir järnet mörakare än på en blank.
Lycka till!

Tack för alla svar
, ska försöka jaga rätt på de där papprena. Återkommer om jag hittar!
Var snäll och uppdatera oss, Stinnan - jag är också intesserad att höra!

Ja tack! Men skrivare… fungerar det bara med 'laser'…? Och fgår det i så fall med en färgskrivare? (finsn väl inga svart-vita numera) det kan ju vara svart-vitt ändå menar jag…
Ja, det fungerar bara med laserskrivare, och utskriften ska vara svartvit. Du kan testa om din skrivare duger. Ta ett utskrivet ark och tänd eld på en liten bit. Om du fortfarande ser utskriften som en röd text på det förkolnade pappret så innehåller den järnoxlid.
Förresten, det måste inte vara en skrivare. Jag har använt en gammal svartvit kopiator också, och den dög lika bra.
_
_
Var kan jag hitta färdiga dekaler? Gärna vintagemotiv.
I en tidigare tråd om detta kom följande tips:
Du kan oxå köpa dekaler från bla Storbritanien och Australien via dessa websidor:
#14:
När man testar om den egna skrivaren innehåller järnoxid, testar jag på ett helt vanligt papper då eller ska jag testa på dekalpapper?
Var köper man skrivartoner med järnoxid?
Eller innehåller all skrivartoner järnoxid?
Roligast känns det ju med dekaler man designat / fotat själv…
Testa på vanligt skrivarpapper. Det går inte att använda all toner. Till att börja med så måste det vara en laserskrivare du använder, men inte ens då fungerar alla. Det är den vanliga tonern man använder men det kan variera mellan olika modeller. Min skrivare är en urgammal svart-vit hp-skrivare.
_
_