Rakubränning
Hej! Idag har jag rakubränt! Givetvis när man har bråttom så fungerar inget. Jag ska vara med på julmässa nästa helg och känner mig lite stressad och vill ha allt klart i god tid. Jag har köpt kutterspån i en bal sådant man strör för hästar och trodde den skulle fungera men inte det var helt omöjligt att få någon rök alls Jag tog rödsprit men det brann knappt då heller så jag undrar kan jag rakubränna om när jag fått tag på ny spån men jag vet inte var jag ska köpa för spån? Inga grejer blev svarta bara lite grå.
Tacksam för svar!
hur gör du när du bränner godset innan du lägger det i spånet? det låter absolut som att dina grejor har svalnat för mycket när du har lagt det i spånet. Jag använder spån som blir över efter vedklyv, ser ut som kutterspån, funkar bra.Blev glasyrerna bra i övrigt? du behöver bränna om grejorna för att få de svarta.
men det är inte rökbränning du menar? då kan jag rekommendera att göra glödgande briketter och lägga ovanpå en "bäddad" tunna med varvat spån och skröjat gods(gärna terra siglatta)så locket på och lämna det til nästa dag.
var det till nån hjälp? jag kan rekommendera boken Rakuvaria!
Man kan reducera i nästan vad som helst som brinner - torra löv, tidningar, halm… Jag vet inte varför spånet inte fungerade, men tändvätska borde göra susen!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag har också rakubränt idag. Ute på Ramsö i den allra finaste omgivningen. Vi använde spån som jag köpt på djuraffären. Plus gammalt använt spån. Märkte att sakerna som kom först ner i spånet från ugnen blev svartare. Ett lock som är ganska tunt (alltså svalnar det ganska snabbt) och som dröjde kvar i ugnen och kom till spånet sist, blev grått. Kolla bilden. Är i övrigt nöjd, åtminstone med de vitglaserade sakerna.
Kutterspån och annan sågspån brukar förvaras utomhus och tar därför upp fukt. Förvara inne några dagar innan bränning.
Jag brukar använda tidningar, eftersom dem är lätt tillgängliga. Det finns den fördelen att hela tidningar dämpar lågorna när man kastar dem in i reduceringsbehållaren - finfördelade sågspån antänds explosivt!
Jag ska bränna om i morgon igen jag tror att temperaturen i ugnen var för låg för gasen tog slut och glasyren var bubblig på flera ställen. Det kanske var därför det inte blev någon fart på spånet men det är bara att ge sig på det igen.
Din Raku Kissinger har ju så stora sprickor i glasyren och det är ju jättesnyggt min blir alltid små sprickor hur gör du för att få så stora? Du har gjort jättefina grejer!
Jag tror att det gäller att skynda sig lite när man plockar ut sakerna från ugnen om man ska få till det svarta. Om det blir stora eller små klackeleringar kanske man kan styra med hur eller snarare när man täcker prylen med spån. Vasen på bilden har ju stora krackor nertill och om jag ska "spåna" lite om det så tror jag att dom blev stora för att de täcktes ganska snabbt. Upptill blev krackorna så små att de knappt syns. Vet att det dröjde lite innan hela vasen kom under spån.
Det är mycket som påverkar resultatet. Det kan t ex bli olika resultat med olika glasyrer. En glasyr kan ge stora krackeleringar och en annan mindre. Olika tjocklek på glasyren påverkar också. Som alltid så är det bra att testa sig fram om man har möjlighet att göra det.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Man kan lösa all gråhet med lite skokräm! Det är fusk, men det blir mycket bra.
Jag har hört att man kan använda spissvärta, men det är kanske bättre med skokräm. Bara det inte kladdar av sig.
Det spelar nog ingen roll om man använder spissvärta eller skokräm.
Skokrämen sjunker in i föremålet ganska fort.
Mycket lyckade krackeleringar, jag får intryck av en kamouflagespräcklig fjäderdräkt! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tack så mycket!