Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 5794 ggr
candra
0

"snabbguide" för oxider önskas

Jag som precis börjar komma igång med leran undrar om någon kan tipsa mig… Jag har skaffat glasyrbas och följande oxider: järn, kobolt, tenn och koppar. Jag vet ungefär vad de ger var och en för sig, men jag undrar, kan man blanda alla hur som helst? Och vad blir det då?

T.ex:

järn (brunröd) + koppar (grön) = grönaktig brun eller brunaktig grön beroende på proportioner, eller?

vad kan man t.ex. vänta sig av järn och kobolt?

Jag håller på med stengods och har en vitbrännande lera.

Jag förstår att man bara kan prova sig fram, men det vore skönt med en genväg så att man kommer lite rakare på spåret av det man vill uppnå… När man (jag!) nu inte har någon aning.

Tack alla som orkar dela med sig!

Ulla
1

Jag aktualiserar en artikel som LenaR skrivit. Den kanske kan hjälpa dig litet.

Glasyrinfärgning heter den.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Bränner du reduction? Jag brukar nog föredra en enstaka oxid, blir renare färg än när man blandar. Beror såklart på vad du använder för basglasyr också.

candra
0

Åh tack Ulla, (och LenaR!) det var precis vad jag sökte! Då har jag något att utgå ifrån i mina experiment.

Tack också Rolnor, nej, jag bränner inte reduktion, så det är bra att veta att då är det bättre att gå på en oxid i taget kanske ja…

Mia.Sjösten
0

Vilken bra artikel Ulla. När det står mangan är det oxid eller dioxid som avses och vad är skillnaden mellan de båda?

Ulla
0

Du har fått svar från Rolnor i den här tråden. Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_