Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 5274 ggr
[davidskeramik]
4

Bästa koppen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad utmärker en riktigt bra kopp?

Har ni någon favoritkopp i köksskåpet?

Ulla
0

Ah, en spännande fråga som jag har missat! Undrar om det finns en gemensam favorit, eller om alla tycker olika? Jag har ännu inte hittat min favorit, men den jag letar efter får inte ha tjock drickkant. Den ska vara rymlig eftersom jag är tedrickare och vara vidare upptill, men inte för vid. En traditionell modell med andra ord.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulle
0

Jag har två favoritkoppar, förutom alla mina egna uddakoppar/muggar som dräller i köksskåpet…

Den ena är en gjuten kaffe/temugg som är gjord av Varbergskeramikern LisEllen Vestergaard. Hon gör fantastiskt snygga dekorer och ganska tunna, gjutna muggar.

Den andra är en riktigt fin mugg som har allt en mugg ska ha, tycker jag. Hög, smal nedtill, vid upptill, handdragen hänkel med tydliga spår av handens arbete och saltglaserad till på köpet. Kraftfull och rustik skulle jag vilja kalla den. Men ändå drickvänlig med en lagom tunn kant. Den är drejad av Thomas Alexandersson, ThomasDrejare i Brännorna utanför Tomellilla.

Jag har faktiskt en favorit till - dock rymmer den för lite för min smak - som är gjord av en annan duktig varbergskeramiker - Ingvar Bengtsson. Matt grönsvart glasyr på utsidan och en mild turkos blank på insidan. Den har också ett litet udda handtag som jag gillar.

Alla dessa koppar/muggar har ett gemensamt: de har mer höjd än vidd, om man säger så. Det gillar jag.

Vi får väl inte lägga ut bilder av andras verk här, annars hade jag gärna gjort det!

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

[davidskeramik]
0

Jag skulle gärna se bilder på alla koppar du beskriver.!

Ulle
0

Men jag tror inte att jag får lägga ut bilder på dem. Det skulle ju iofs kunna tolkas som "idolbilder"… Men det får administratörerna ta ställning till i så fall.

pyromanen
0

#4 Bilder man själv fotat får man väl lägga ut!? eller?

#0: Har två favoriter.

Den ena är en ärvt kaffekopp, från den kgl danske porcelänsfabrik, musselmalet. Servicen har varit min farmors och är inte komplett längre men mycket omryckt och använt!  Jag gillar den för att den är liten och tunn. Jag är kaffedrickare och vill ha kaffet hett.  En tjock mugg snor värmen från kaffet. Jag har istället en thermos och fyller på lite åt gången i lilla koppen. Gillar också den smala kanten. Och tycker det är snyggt. Och så är det en fantastisk kvalité, det kommer man inte ifrån. Min farmor hade det under mångamånga år och nu jag och det körs i diskmaskin hur många gångar som helst.

Min andra är en Steven Jones kopp. nyinköpt. relativt liten och lätt den med och vedbränt och mustig i färgerna med massa fläckar av aska. Är jättesnål med att köpa keramik tråkigt nog, unnar mig inte, men just denhär koppen den var så vacker att habegäret väcktes utöver det vanliga Skrattande.

abbis
0

Ha ha

Och jag som köper muggar när jag är ute och reser ..Skrytskåpet fylls på efter varje resa..

Ingen favvo dock ;)

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Istid
0

Min favoritkopp har gått sönder. Har sparat den som inspiration. Den är ganska tunn, väldigt enkel form, en rak, något utställd cylinder, samma form som glas som kan sättas i varandra med andra ord, och den har inget handtag. Mörkbrun, från Japan. Vet inte hur den är gjord, men den har spår som liknar drejspår, och skiftningarna i ytan ser typiskt vedbränt ut, så jag tror att det är vad den är. Så vacker i sin enkelhet.

Hemma hos mina föräldrar finns det ett gäng mycket populära koppar med samma form men något tjockare gods. Handdrejade, mörkbruna, saltglaserade från en liten verkstad i Höganäs, inte från det stora krukmakeriet som man oftast tänker på när man hör ordet höganäskeramik.

På keramikverkstan finns det en kopp som jag tycker har perfekt form. Den är också något utställd, men inte helt rak, utan har en mage som är störst ca. 1/3 ner från kanten. Ovanför magen finns det en svag midja (eller hals kanske det heter…?) och sen kommer kanten som är lite lätt utställd så att det är lätt att dricka ur den. Botten är något mindre än öppningen. Ganska klassisk form med andra ord, och jag är helt såld på den! Är ju nybörjare och kan sitta och dreja hur länge som helst för att försöka hitta den vackraste formen och den brukar bli ungefär så.

Dessutom har jag ett par koppar med klassisk, japansk form, dvs. llite tjockare nedtill. Glasyren är en imitation av ljus krack med mörka linjer, och på den står det "Universitetet i Tokyo" med svarta penseldrag. Japansk skrift. Det hela är bara en serietillverkad imitation av klassisk japansk keramik, det är universitetet i Tokyos motsvarighet till såna där fula, livlösa koppar med något företags eller organisations logga tryckt på, men jag tycker om dem ändå.

Ulla
0

Jag plockade upp en urgammal tråd som bl a berör det här med att visa upp bilder av olika slag. Kanske någon här kan bringa klarhet i vad som gäller på internet. Jag vet det inte. Rynkar på näsan

Länk

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Leramani
1

Bilder man själv tagit, på saker man äger, får man lägga ut, med tydligt angivet namn på upphovskvinnan.

Bilder som andra tagit, på saker man själv gjort, får man lägga ut, med namnet på fotografen tydligt angivet, med fotografens tillstånd. Skriftligt.

Bilder man själv tagit på saker man själv gjort får man göra vad man vill med, även på nätet. (Undantaget om saken på bilden är en person, då gäller andra regler, även om det är en person man själv gjort ;)

Annars inte.

De Lapsus Resurgam

KeramikeniSkredsvik
1

Så om man äger en kopp som man fått i present och inte vet namnet på den som gjort den, så får man inte fota och lägga ut en bild?

Man får alltså inte lägga ut ett fredagsmyspyskort på middagsdukningen om man inte talar om vilka tallrikar det är som står på bordet?

Leramani
0

Din första fråga,  nej det får man inte.  (Gäller även glasen, om de är nyare än 70 år,  ljusstakar, vaser, tavlor,  skulpturer,  mm mm. Saker, typ.)

Den andra frågan,  ja det får man om tallrikarna inte är en väsentlig del av bilden, utan ingår i ett sammanhang och man inte ser så mycket av dem.

Det hänger lite grann på  hur identifierbara de blir.

Eller om bilden inte läggs ut publikt.

Internet är så dj-a publikt det går att komma.

De Lapsus Resurgam

Istid
1

Men herregud! Det finns ju tusentals inredningsbloggare, etc. som lägger ut massa bilder på sina loppisfynd, presenter och allt vad det kan vara utan att han någon aning om vem som har gjort de!

Om man vill tex. dela med sig av ett recept, tillsammas med en bild på maten eller drycken så får man alltså inte det om koppen/skålen/tallriken syns för mycket och man inte vet vem som har gjort den?

Tänker på ett videoklipp som simon leach länkar till på sin hemsida, som visar ett matlagningsprogram där hans grejor syns tydligt utan att säga vem som har gjort dem.

Om man vill lägga ut en bild på sitt kök för att visa upp sitt nya golv, så måste man också uppge tillverkare av alla vitvaror, kakel, bänkar och porslin som råkar stå framme?

Då är det nog väldigt många som är kriminella därute…

Nej, jag är inte sur, men jag blir bara lite uppgiven över logik som jag inte förstår mig på.

abbis
2

och vad ska dom göra åt det..Stämma en eller…

När polisen t.om lägger ner brott som det finns gärningsmän som erkänt( Jag har haft snattare inne)..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[davidskeramik]
5

Och där låter vi vårt sunda förnuft och respekt för fellow keramiker att styra tråden om koppar. :)

Min favoritkopp är en ganska enkel kopp gjord av Ulla Örner.
Den har en rundad nederdel och en rak utställd överdel med lågt sittande handdtag som gör att mitt morgonkaffe sitter skönt i handen.
Koppen är glaserad i en ljus slattglasyr uppblandad av verkstadens glasyrrester. De flesta slattisar brukar dra åt ljusblått, men just denna blev mer ljusgrön och är väldigt snygg att lägga ovanpå tex blå engob med ristade mönster.

Med Ullas välsignelse använder jag mig själv av formen när jag gör egna koppar.

Istid
0

Jag drikker inte kaffe, är det skillnad på bästa kaffekopp och bästa tekopp? Tycker mig ana att de som säger att de dricker kaffe ur koppen gillar liten, tunn med lågt hantag för ett finger mens de som dricker te verkar vilja ha större kopp som man kan linda händerna runt? Eller är det nåt jag bara har fått för mig?

Ulle
3

Ok, då chansar jag på att lägga upp mina tre favoriter:

Nr 3. Gjuten mugg med fin dekor, ca 4dl, av LisEllen Vestergaard.

Ulle
3

Nr 2 Drejad mugg av Ingvar Bengtsson med ett roligt handtag. Ca 2,5dl.

Ulle
6

Och slutligen, min absoluta favorit, den stora drejade muggen av Thomas Drejare Alexandersson. Nr 1

sisela
1

Min bästa kopp är från Fide Fajans på Gotland. Jag har två turkosa och två gula.

Man kan se en vit version på hennes hemsida under bildgalleri:

http://www.fidefajans.se/

De är så himla sköna att dricka ur. Jag dricker MYCKET kaffe åt gången, få ggr per dag och en sån här balja på morgonen får igång en :)

Min andra bästa kopp är en skål jag själv har gjort. Den skulle egentligen bli en blomkruka men blev för smal nedtil. Superbra kaffeskål!