Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 15970 ggr
Wabisabi
1

Kopparoxid - giftigt?

Att kopparoxid är giftigt och inte skall användas till brukskeramik är ju allmänt känt. Men om man har en rakuskål där det har blivit mycket kopparlyster i, hur giftigt är det att använda den till flingsalt? En kund ställde frågan och jag blev lite ställdObestämd Någon som vet?

[rolnor]
0

Absolut ingen fara skulle jag vilja säga.

Vanja-K
0

Jag har fått i uppgift av en som har god kunskap om hur oxider m.m och vad som händer i bränningar.

Alla oxider förbänns. Så jag håller med dig, Rolnor.

LeWE
0

Det är nog värst för krukmakarenObestämd

Vanja-K
0

Alldeles rätt LeWe! Ursch! Tungan ute

bosse-cebex-gbg
0

Just den här kopparlystern, dvs när kopparoxiden reducerats till metallisk koppar - som dessutom ligger på ytan - är inte särskilt hälsosam i kombination med sura ämnen (kaffe, te, fil, glögg m.m.). Det kan ge akuta förgiftningssymptom.

Googla på "kopparförgiftning".

pyromanen
0

Torrt flingsalt löser inte upp koppar ur din saltskål, dvs ofarligt. 

Änddå så skulle jag inte själv vilja sälja rakugrejer med koppar i tilltänkt för livsmedel.. tänk om nån får för sig att dendär lilla är ju praktiskt att blanda dressing i?… 

Kanske trycka upp en liten "varudeklaration" som medföljer vid köp?

LenaR
0

Lappar i all ära, men de försvinner rätt snabbt. Och keramik som ärvs till barn eller barnbarn…. De ska ju inte heller råka ut för bly/barium/koppar eller vad det nu är fråga om i maten.

Varning instämplad eller inristad i botten kanske?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
1

Många av oss har ju koppar i dricksvattnet, syns som gröna strimmor i handfat o.dy. MEN, naturligtvis ska man vara försiktig..

rakuLotta
0

hade en klasskompis som dog i kopparförgiftning. Hennes kropp samlade på sig koppar, istället för att det åkte ut med slaggprodukterna. Väldigt sällsynt sjukdom… men den finns…

Vanja-K
1

Ang. giftigt! Måste fråga. Min mor fick en skål med blå glasyr för ett par år sedan. När hon sedan la i clementiner så blev det vita fläckar i skålen. Som inte går bort. Kan detta också vara gift från oxider i  glasyren som lagras i kroppen?

Jag brukar inte ha Raku till bruksföremål heller. Men vad händer om insidan är ren, alltså glasyrfri.

Wabisabi
0

Tack för alla svarGlad

#6 Håller med om att man inte vill sälja rakugrejer med kopparoxid som är tänkta för livsmedel.

Detta var egentligen tänkt som en ljuslykta med metallisk kopparlyster inuti men kunden tyckte den kunde passa till flingsalt. Fast jag fick henne till att välja ett saltkar i stengods iställetSkrattande

Tänkte bara att det kunde vara bra att veta om frågan dyker upp igen.

[rolnor]
0

Jag vet inte hur mycket koppas som krävs för att bli förgiftad, men det är betydligt större mängder än dom spår man kan få från en skål med flingsalt, det är jag helt övertygad om!

pyromanen
0

Klippt från en uppsats från på Chalmers:

Akut exponering:

En dödlig oral dos för människor ligger mellan 50 och 500 milligram koppar2salt per kilo kroppsvikt. Uppkastning, diarré och illamående är symptomet på en akut förgiftning av koppar och detta är styrkt av flera olika rapporter. Den uppskattade koncentrationen av koppar som ger symptom av detta slaget när det gäller dricksvatten eller andra drycker är 30 milligram per liter, men detta värde kan variera beroende på sammansättningen av vätskan.

Kortsiktig exponering

Dricksvatten från en kittel av ny koppar har efter 3 månaders användning givit upphov till en starkt förhöjd halt av koppar som givit ovan beskrivna symptom. När det gäller spädbarn så är dessa

speciellt känsliga för förhöjda halter av koppar och i 2 begränsade områden i Tyskland har förhöjda halter av koppar givit upphov till skador på levern. Det uppskattade dagliga intaget av koppar som

kan ha givit upphov till cirrhosis (skrumplever) är minst 900 mikrogram per kilokroppsvikt.

pyromanen
0

#11 ja, man kan ju inte gärna ta ansvar för om folk börjar blanda dressing i ljuslyktor Tungan ute

LeWE
0

Skrumplever!!! Keramiker är ju dessutom förtjusta i vinObestämd Hur går det ihop?

Wabisabi
0

#14 Kan man inteFlörtSkrattande

Mia.Sjösten
0

Ni skriver om kopparoxid, men kopparkarbornat då?

pyromanen
0

Inlägget händlade om metalliskt koppar. Om det varit oxid eller karbonat från början spelar ingen roll.

Mia.Sjösten
0

Ja håller ju på och lär mig, nybörjare som jag är :)

dragonstar
0

Är det inte så att man inte ska förvara vättsak i det och mat som är uppehttad men att det funkar utmärkt med salt godis och nötter???  Eller tänker jag helt galet?

Satt och funderade om detta idag då ajg funderar runt Kristallglasyrer.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[perlennart]1
0

även torra livsmedel kan ha syror i sig som är ytterst olämpliga samman med felaktiga glasyrer. Kristallglasyrer skall betraktas som pynt och likaså glasyrer med metalliska utfällningar, Raku i det hela taget får nog räknas som olämpligt till livsmedel.

Leramani
0

Jag håller med #21,  jag hade en kollega som blev förgiftad av vad hon trodde var helt okej glasyr att munblåsa. Ta reda på fakta.

Man får ta ansvar för vad man tillverkar och säljer. Faktiskt. Vi kan inte bli stämda i sverige, men åtalad kan man bli.

Man ska inte tro,  att tro är att inte veta.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
0

Tycker nog ändå att debatten är präglad av tiden då det fanns bly och kadmium i glasyrer, för min del så är jag mest orolig att som keramiker andas in kvartsdamm när jag glaserar, har köpt en bra helmask som skydd mot detta.

[perlennart]1
0

Debatten är inte präglad av tiden med bly, skulle en fabrik sälja rakugrejor med utfällda metallsalter till bruksföremål så fick dom nog stänga omedelbart. Och jag tycker samma regler skall gälla för keramiker som för resten av producenterna.

Leramani
0

#24  Japp, jag håller med du.

De Lapsus Resurgam

[perlennart]1
0

#23 Det jag menar med det jag skriver är det ansvar man har mot kunden och inte det som gäller för en själv som keramiker, du kan ju liksom alla andra keramiker använda vad som helst om du vill det! och tänka på arbetshygien eller låta bli om du önaskar det, men det är ju en helt annan fråga. Nej kunden skall naturligtvis vara skyddad mot felaktiga produkter liksom man på alla andra områden önskar det.