Vilken är bäst?
Jag ska köpa en ugn, toppmatad, ungefär 150 liter. Vilken är bäst? Rohde eller Naber?
/Sara
www.solhemskrukmakeri.se
Ungefär samma surdeg, naber har kanske en aning finare finich men det har ingen betydelse för driften.
hyllorna på naber är snålt tilltagna för slingorna slinker lätt ut
Bortsätt från ugnen så får man se vilken automatik man får till vilka valmöjligheter man har till förhållande priset.. jämför vilket som ger mest för pengarna
naber har den kallaste zonen i botten och varmare överst.. Rodhe kan kanske ha en jämnare värmefördelning det får ju dom som har den ugnen svara för hade varit intressant att veta om man står i val och kval
Jag skulle absolut köpa en frontmatad (kammarugn) med värme i alla sidor, kanske lite dyrare att köpa men billigare i långa loppet! Dom där toppugnarna är verkligen en betydligt simplare utgåva av ugn.
Jag förstår inte varför man väljer en toppmatat..jobbat med båda delarna och den frontmatade vinner med hästlängder..
Har inte haft en Rohde..men 2 naber sopm varit klockrena..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Tack för era synpunkter!
Det får bli en Rohde.
Frontmatad är för stor, för tung, för dyr, tyvärr. Men jag är jättenöjd med min lilla Rohde som jag haft i 15 år och som nu är för liten.
/Sara
www.solhemskrukmakeri.se
Hur mycket kostar den ugn som du vill köpa?