Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1419 ggr
Solhem
0

Vilken är bäst?

Jag ska köpa en ugn, toppmatad, ungefär 150 liter. Vilken är bäst? Rohde eller Naber?

[perlennart]1
0

Ungefär samma surdeg, naber har kanske en aning finare finich men det har ingen betydelse för driften.

[Ante333]
0

hyllorna på naber är snålt tilltagna för slingorna slinker lätt ut

[Ante333]
0

Bortsätt från ugnen så får man se vilken automatik man får till vilka valmöjligheter man har till förhållande priset.. jämför vilket som ger mest för pengarna

[Ante333]
0

naber har den kallaste zonen i botten och varmare överst.. Rodhe kan kanske ha en jämnare värmefördelning det får ju dom som har den ugnen svara för hade varit intressant att veta om man står i val och kval

[perlennart]1
0

Jag skulle absolut köpa en frontmatad (kammarugn) med värme i alla sidor, kanske lite dyrare att köpa men billigare i långa loppet! Dom där toppugnarna är verkligen en betydligt simplare utgåva av ugn.

abbis
0

Jag förstår inte varför man väljer en toppmatat..jobbat med båda delarna och den frontmatade vinner med hästlängder..

Har inte haft en Rohde..men 2 naber sopm varit klockrena..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Solhem
0

Tack för era synpunkter!

Det får bli en Rohde.

Frontmatad är för stor, för tung, för dyr, tyvärr. Men jag är jättenöjd med min lilla Rohde som jag haft i 15 år och som nu är för liten.

[perlennart]1
0

Hur mycket kostar den ugn som du vill köpa?