Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1407 ggr
IQ09
0

Utjämningstid?

Har köpt boken The glaze book. Många bra recept med bilder på samtliga glasyrer. Det jag blev fundersam på var att nästan samtliga stengodsglasyrer ska brännas upp till 1290 gr och ha en utjämningstid på en hel timme. Vad tror ni om detta. Är det vanligt med så långa utjämningstider?

[perlennart]1
0

Det är helt fint med en timmes hålltid, jag förmodar också att författaren testat detta med sina glasyrer och kommit fram till att det är lämpligt. Klart att du säkert kan korta ner den tiden men resultatet kan bli lite annorlunda.

[rolnor]
0

Det är väl lite en ekonomisk fråga, vad elen kostar?

[perlennart]1
0

Jo billigast blir det ju i så fall om man inte bränner alls, nej skämt åt sido, om ugnen är O.K. så är det inte så farligt dyrt med utjämningen. Man får lägga på det på priset på keramiken! Dom flesta normalstora ugnar ligger väl på 10 kW och upp till det dubbla kanske och med 1 timmes full fart så är det ju lätt att räkna ut priset, men vid utjämning kör ju ugnen på mindre effekt så priset blir ganska lågt.

[rolnor]
0

En sak som jag märkete i min verkstad är att det kan bli rejält varmt i den om man utjamnär vid 1300 nån längre tid, går såklart att öppna ett fönster…