Signera
Det skulle vara roligt att veta hur ni alla här på Forumet signerar era alster. Själv skriver jag med en vass nål, initial på förnamnet sen hela efternamnet.
Jag har varit lat hittills och bara stämplat ett "A". Men det har varit en massa klagomål folk verkar vilja ha namn efternamn och helst årtal… Tänk dig under en glöggmugg: Anna-karin Andersson 2007… hehe, men absolut måste jag tänka om.
Skriver aldrig årtal, särskilt inte på glöggmuggar där tar man ju fram osålda året därpå. Jag har varit med att kunden prutat eftersom det ju är förra årets modell!

Jag skriver Cath med en rund kulspetspenna så att inte bokstäverna blir så vassa eller en sliten blyertspenna.
Årtalet skriver jag bara om jag ska behålla den själv (kan vara kul att se när jag gjorde den)
Håller med, aldrig årtal. Jag ristar in LenaStina med ett spetsigt verktyg. Stämplar t ex tomtar och småsaker som mer "massproduceras".

Ristar in förnamn på allt. Aldrig årtal - tror helt klart att det är en nackdel att skriva det. Verkar snabbt vara gamla grejer jag säljer annars…
stämpel och förnamn och det ena av mina efternamn (har aldrig gjort glöggmuggar
). Ristar namnet med spetsen av en 4-tumspik
Signerar med en kulspetspanna då det ger ett rundare avtryck.."annbritt,Nora" med skrivstil ….sånt som är helglaserat textar jag med pensel + koboltoxid.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

#2 aaah det är det dom är ute efter om de vill ha årtal
.
Tror inte jag tänker börja med det heller.

På allt jag gör har jag mitt bomärke HK som jag stämplar.
MEN eftersom endel kunder vill ha signerat så signerar jag också med förnamn + Vävra, på större saker händer det att även efternamnet skrivs. Aldig årtal, ingen vill köpa gammal keramik- de undrar vad det är för fel på den.

Skriver LW på bruksgods och hela namnet på större saker. Skulptur mm.

Jag skriver med en tjock nål.
Jag heter Anders Wester. så jag har ett "W", i vilka jag har förbundit de två mittersta snedstrecken med ett vågrätt streck, så at det bildar ett "A" mitt i W:et.
Efter logot skriver jag "- 07" (i år altså)
Vidare skriver jag någon förkortning av namnet på verkstaden jag arbetar i på motsatt sida. Ibland är det också en förkortning av områdesnamnet, eller gatunamnet.
Slutligen använder jag ibland även runda stämplar, med nämnda logo och andra uplysningar i som jag oftast placerar i änden av hankar, på kannor.
Jag har gjort ett runt stämpelmönster av korken på en treo-tub - en slags dold självironisk komentar till min kopiösa konsumtion av smärtsitllande medicin. Familjen och mina närmaste vänner skrattar ibland åt sådana tilltag. Andra tittar underligt på mig och tar ett steg bakåt, om jag redogör närmare för stämpelns "symboliska innehåll". 

Har fått en piggsvinstagg av en kollega. Efter en workshop med Ruthanne Tudball, där hon använde sig av en piggsvinstagg till allt, var vi så imponerade.
Så hittade min kollega i en affär som kyrkan driver piggsvinstaggar, ja herregud, där den trubbiga änden är vackert utsnidad som en pytte-krokodil. Så jag har ett riktigt konstverk som verktyg.
Före piggsvinstaggen hade jag en strumpsticka som jag skrev med.
Skriver hela mitt namn med den. Har nämligen fått frågan om S.Wall, som jag tidigare signerade, var Sven Wall. Så för att inte bli förväxlad med en man så skriver jag ut hela namnet.

Efter ha läst alla inlägg så tänker jag gå över till kulspetspenna eller strumpsticka. Men helst av allt så skulle jag vilja ha en piggsvinstagg, hur man nu skall man få tag i det?

Min kollega köpte oss varsin piggsvinstagg i en affär som kyrkan har i Enköping. Taggen är jättevacker. Svart/vit randad som handtagen på mina muggar, bara det var lite kul.
Ruthanne Tudball berättade för oss på workshopen hur det blev när hon skulle ha en workshop nånstans i Afrika. Då hittade inte hon sin egen medhavda piggsvinstagg och blev lite bekymrad. En kvinna där sa att hennes man just skjutit ett piggsvin så då gick dom och tog en tagg från det stackars piggsvinet. Så kan man också göra. Är nog enklare att åka till Enköping.

Jag skriver Eva B lite snirkligt under mina saker och B:et skriver jag centrerat under Eva. Efter flera år undrade min kompis lite försiktigt varför jag gjorde ett så fult hjärta under Eva… Jag fattade ingenting först men sen ramlade kronan ner. Så nu gör jag B:et lite mer tydligt. :o)

Vad rolig du är:D Jag vill med ha en piggsvinstagg då!!!
Annars var ju strumpsticka perfekt, eftersom jag stickar en hel del så har jag ju massa bra att välja på… Själv skriver jag Petra M på mina saker. Årtal går bort tycker jag med. I ren självbevarelse drift, man vill ju sälja "gamla" saker med.
Dax att "sticka" till piggsvinsfarmen då, sen är det bara att jaga tag i ett piggsvin med ståtliga taggar och plocka en.
Glöm inte handskarna! 
Jag nöjer mig med en (Borås djurpark är nära)
Annars lever det väl i Asien och är en uppskattad gäst på middagsbordet?

Kan se tidningsrubrikerna: Keramiker påträffad ryckandes taggar ur piggsvin: "Skulle bara ha nåt att signera krukor med".
Jag kan ingenting om piggsvin. Har aldrig funderat över de stackars piggsvinens taggar förrän nu, trodde också taggarna var mjuka, alltså böjbara. Men taggen är hård, som ben ungefär, och vacker. Min har blivit lite trubbig nu efter flera års användande. Ruthanne Tudball använde sin bl a som nål, när hon skar av och ristade lera, hennes måste varit vassare än min. Det kanske går att vässa piggsvinstaggen.
ha ha ha ha ..va roligt
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Kanske finns det piggsvinstaggar på Blocket, där säljs väl det mesta…
Kanske ska kolla det.
Jag använder sgraffittonål. Panduro kallar det för präglingsverktyg, finns ett par olika varianter, olika diameter på kulan. Kulan på nålen gör att man inte får vassa upphöjda kanter när man skriver.

Jag använder en virknål, mycket bra udd, den är lite "vinklad" ju, så det blir snyggt och känns kul att skriva.

Jag var i Sydafrika för 2 år sedan. Där används piggsvinstaggar till allt möjligt, att göra smycken, t ex armband och lampskärmar och annat till hemmet av. Där kan man köpa buntar i t ex heminredningsaffärer. Det gjorde jag (hoppas man får det… kom jag att tänka på nu… men det finns överallt så det kan väl inte vara någon fara???
) och gav till min pappa som slöjdar knivar. Jag skall nog stjäla tillbaka en. Känner man någon som skall dit kan man nog göra en beställning. Jag var i ett galleri som konststuderande studenter ställde ut i, en massa fin keramik, där hade de använt piggsvinstaggar till dekoration. Kolla mitt fotoalbum så lägger jag ut en bild på det där!
Vad rolig läsning och piggsvinstaggar är precis vad jag ska be mina föräldrar köpa åt mig när de åker till Sydafrika i december!
Tackar för tipset!
Själv använder jag scraffito.
När jag var i Peking och unnade mig en manikyr på mina korta drejarnaglar såg jag att de använde ett liknande verktyg för att peta på nagelbanden.
Jag köpte några stycken för en spottstyver och använder dom i verkstan istället.

#24. Så roligt att se piggsvinstaggarna i det sammanhanget.
Då är de ju ypperliga att ha i verkstaden naglarna behöver alltid ses om 
Fin pensel som jag skriver med doppad i oxid innan glasyrbränning. Kulspetspenna? Går inte det bort i disken…..

Kulspetspennans udd är bra att rista i mjuk/läderhård lera med.
Ahaa det var mer spetsen än färgen…..
!Louise

Jag skriver ihop "RN", förr i tiden la jag till årtal också. Hade en fin gipsstämpel som jag använde ett tag, den var nog bäst egentligen. Jag brukar använde en metallstav som jag svarvat till så den är lagom vass.
En länk;
Fick lära mig när jag höll på med textilier att det ALLTID ska var årtal. Om ens alster "råkar" överleva en generation eller två är det ovärderligt med ett årtal. Skriver initialer och årtal med romerska siffror. Är vi konstnärer eler massproducenter
?