Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1486 ggr
Jessika
0

plattengoben spricker

Hej!
nu har jag gjort några bränningar med min nya ugn. En sak jag lagt märke till är att plattengoben spricker och flagnar av. Varför gör den det?

abbis
0

min erfarenhet är att den ligger för tjockt*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jessika
0

hm… ja det är inte lätt att veta, först säger alla att det ska vara tjockt för att skydda bra, sen lyckas man lägga på för tjockt! ;)

abbis
0

Jag lägger ett tunnt lager och sen fyller jag på efter hand som det slits..

Bregotta
0

Hejsan! Slänger in en fråga (hoppas det är OK Jessika?). Jag är också på gång när det gäller plattengobe. Hur tjock blandar ni den? Någonstans läste jag att den skall vara som mjölk (låter lite tunt tycker jag)  men jag har också hört att den skall vara som typ glasyr. Hur gör ni?

LarsT
1

Ju mer aluminium man har i desto mindre spricker den. Det är alltså en fråga om hur mycket krympande material resp. ickekrympande man blandar i. Att det spricker spelar ju inte så stor roll sålänge det inte ramlar bort. Jag har nästan ren aluminiumoxid med 10-20% kaolin och det spricker inte. Om man har problem med rinnande glasyrer räcker inte plattengoben till utan då kör jag med ett lager chamotte som fångar upp dropparna bättre. Bara att plocka bort spillet och fylla i nytt. Förvarar "riskplattan" liggande så kan man ha samma chamottelager hela tiden.

lotta2
0

Jättebra idé med riskplattan, Lars. Jag har ibland gjort en liten låda i mycket chamotterad lera som jag skröjat och hällt chamotte i och ställt misstänkta riskobjekt i, med extrem rinnig glasyr i. Funkar också bra, fast då är ju lådans storlek en begränsning förstås.

edqvist
0

hade ju med en fråga på hur tjockt det ska va ..?..men jag har en påse med plattengobe ..men det va ju inte med nån beskrivning på hur mycket vatten det ska va ?…

poja
0

Jag använder numer bara aluminiumoxid utblandat i vatten, det är bäst. Har oxå tragglat med detta problem

avalon
0

7, den ska vara lite vattningare än glasyr, nästan så att det blir genomskinligt när man penslar och så kan du pensla några gånger och låta det torka emellan. Sedan får man lägga på nytt när man brännt några gånger, eller om man behövt hacka bort nån glasyr.

edqvist
0

9 perfekt!! tack snälla för ett jättebra svar…det ska jag göra ..!Glad

Jessika
0

suck, min var nog aldeless för tjock. Det stod på påsen hur mycket vatten man skulle ha och det blev som en tjock smet.

Hur gör jag bäst för att ta bort det som sitter och måla på ny?

avalon
0

Om det sitter bra så gör det nog inte så mycket, men om det håller på att lossna så brukar jag göra som med målarfärg, alltså skrapa och slipa. Ev. glasyr spill kan du ta med stämjärn.

drake3
0

Jag har läst någonstans att konsistensen skall likna lättfilFlört

Kurtisan
0

Hej!

Köp en fiberduk (för glasbränning) på Cerama och lägg på platten så är problemet ur världen och du spar på plattan

/Kurtisan

poja
0

Har aldrig hört talas om en sådan duk. Liknar metod "bakplåtspapper". Hur hög temperatur tål en sådan duk?

Kurtisan
0

Det är en fiberduk som tål 1200 grader och överflödig glasyr stannar i duken.

Som sagt kolla med Cerama Syd om inte de kan skicka sådan till dig om du bor för långt ifrån.

abbis
0

Hur mycket kostar en duk?

KeramikeniSkredsvik
0

1200 grader räcker ju inte, tyvärr.