Falu rödfärg
Någon som har provat att göra glasyr av falu rödfärg? Skulle kunna bli en tenmoku, eller?
(fast det innehåller visst både bly och koppar, så det är nog inget för insidan av koppar och skålar)
ser ut som man skulle behöva tillsätta något fluss. Antagligen kaolin också. Kanske en linjeblandning med något fältspat.
Men jag ser på falurödfärgs hemsida att de har slutat sälja färgen i pulverform. Syyyyynd!
Undra vad som är skillnade mellan deras olika kulörer. Det är precis samma innehåll, de olika färgerna kommer bara av att pigmentet är bränt i olika temperatur står det, men någon kemisk skillnad borde det ju vara. Jag gissar att ju mörkare/gråare, desto större andel svart järnoxid. Även fast det står ju bara röd järnoxid i databladet???
Sak samma, hade vart kul att prova! Synd att man bor så långt från faluland.
Joo, fast det där är väl inte falu rödfärg?
Som Falubo vet jag att "gulmyllan" (kopparvitriolen?) bränns till ca 800 grader för att bli röd (dom andra färgerna vet jag ej) så det kan finnas risk att pigmentet "brinner upp" eller får en annan färg i "våra" temperaturer. Det vore dock kul att höra fortsättningen…

Inte kopparvitriol! Nån sorts ockra (järnoxid) måste det vara.
No32: nej, jag förväntar mig inte att få faluröd keramik! Mer en brun tenmoku är vad jag tänker mig. Sen beroende på brännskema, andra ingredienser, etc. kanske det kan bli massa intressanta effekter, men så avancerad är inte jag. Än i alla fall… Vet inte om det lilla innehållaet av koppar har någon inverkan på nyansen?
Men vet inte om jag idds om det inte går att få tag på färgen i pulverform. Känns som slöseri att elda upp mjöl och linolja (som ju finns i den färdigblandade färgen). Dessutom vet jag inte hur hälsosamt det är för en elugn att göra så.
Rödmullen kommer väl från malm som har för lite kopparinnehåll för att det ska vara lönsamt att utvinna. Det är väl röd järnoxid som ger färgen och den borde bli gul/beige/brun eller möjligen svagt grönaktig i en elugn. tänker jag.
Pyromanen: Japp så är det ju så klart - järnvitriol (men säkert med annat krafs som t.ex. kopparvitriol i). Högarna med "råmaterialet" som ligger runt gruvan kallas för "gulmyllan". Ser fult ut för den som inte vet, men vi som bor i Falun vet dess värde :)
Menar du slagghögarna? De är väl överväxta med gräs och björk vid det här laget?
Tycker det är skumt att de slänger ut slaggen kors och tvärs överallt, den innehåller ju trots allt giftiga tungmetaller. När jag var liten fick jag inte lov att leka där. Skulle inte vilja vara en fisk i faluån heller…
Men finns det nånstans där man kan gräva mull, eller räknas det som stöld? Kanske man kan gå till gruvan och fråga? Självplock, typ. Jag behöver inte ha pulvret bränt, ska ju ändå brännas i ugnen sen. Hade vart himla kul!
Man kunde gräva upp lite lera vid dalälven sen också, så hade det blivit riktig dalakeramik! Om man hade bott där alltså. Pulver kan jag släpa med mig, men inte lera eller färdigblandad rödfärg.
Nej, slagghögarna är nåt annat. Tänk vilken kulturarv! Dessa högar har med handkraft lagts där de ligger, skottkärra för skottkärra. Inga gula maskiner där inte…
Faluån är mycket renare nu sedaan gruvdriften las ner. För så där 30 år sedan var det två gymnasister som gjorde ett specialarbet om ån och det fanns inte ett enda liv där - nu finns det fisk (men den ska nog inte ätas).
"Gulmyllan" är de ockraagula högarna som ligger till vänster när man rullar in på E16 från Borlänge. Ska nog inte "själplockas", tror inte det är ok. :)
Finns väl svart, röd och gul järnoxid? En tenmoku är ju väldigt billig att blanda till, ingen större vinst att använda falufärg.
#12 Fast lite kul vore det väl att se hur just falurödfärg med sina olika föroreningar såg ut som glasyr?
Jovisst! Men jag tror att det behövs lite "substans" typ fältspat för att det ska bli en vettig glasyr….