Askglasyr... ??
Går det bra med vilken aska som helst?
Typ den man har i öppna spisen?
Ja möjligt att det är en superdum fråga..
Kan man då blanda i vanlig transparant glasyr?
Linda
LindaLunda
Det går med vilken aska som helst, vare sig det är strå, trä eller ben du eldat. Men olika askor har olika egenskaper förstås.
Testa hur din aska ser ut på egen hand först, sen kan du prova vidare om det inte blev roligt. Ett väldigt enkelt men fungerande recept är 50/50 träaska och lergodslera. Kan vara något att starta från?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Det är väl brukligt att tvätta askan först, slamma upp den, sedan hälla av vattenlösligt material sen torka det som blir kvar. MEN, jag vill minnas att det går att använda askan som den är, men det blir kanske lite varierande resultat när man har saker löst i glasyren?
Jag är ju lat, så jag har testat med otvättad aska. Det fungerar bra det också!
Men rolnor har rätt i att aska brukar tvättas.
Jag tycker det är värre med obrända bitar, så jag skulle rekommendera att askan torrsiktas innan den blandas i glasyren. Om man alltså har möjlighet att torrsikta aska utan att inhalera dammet…
Här finns f ö en tråd om att tvätta aska.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tack!
Men kan man ta en transparant glasyr och blanda med aska?
Jag har ingen lergodslera hemma.
Fast det går ju alltid att beställa iofs.
LindaLunda
Den går bra att bränna i vilken ugn som helst, men resultatet blir ju annorlunda och vill man t.ex. använda aska till en rakuglasyr så måste man självklart ha mera fluss i. Jag vill nog betona att det inte är något "magiskt" med aska, det som finns i den går att blanda till av vanliga glasyringredienser.
Jag ville mest prova då vi har mycket vedaska i ugnarna…. hemma…
LindaLunda
Aska alldeles ensam blir också nån sorts glasyr, fast då måste man upp i stengodstemperatur, så om du vill börja med att se ut hur din braskamin-aska ser ut så kan du lägga den i nån lite skål eller fat och testa bränna.
Jag håller på att samla aska. Det är en blandning mellan träaska från kaminen och aska från papp och papper som jag bränner upp därför att jag inte orkar ta med det till soptippen 
Planen är att blanda med vatten, sila, låta torka och använda som glasyringrediens. Vet att man antingen bruka tvätta flera gånger eller torrsikta, men vill inte skölja bort allt roligt i den genom att tvätta flera gånger, men vill heller inte få massa äckligt damm att andas in.
Sen tänkte jag prova olika linjeblangningar och trippelblandningar eller vad det heter med olika råvaror. Inte bestämt än med vad, men kaolin och fältspat är nog starka kandidater.
Kanske jag gör fyra prover med 25, 50, 75 och 100% aska, resten fältspat. Efter jag har glaserat en provbit var av dessa sätter jag till kanske 10% kaolin, glaserar ett nytt prov, så 10% till, osv. tills jag är uppe i tja… kanske 30 eller 40% kaolin. Kanske. Vi får se när jag kommer så långt.
Blandar man aska med en transparent glasyr, så ändrar man ju på den glasyrens egenskaper. Kanske smälttemepratur ändras, kanske den börjar krackelera eller flaka av, kanske den blir mer eller mindre känslig för kontakt med sura livsmedel, får mattare eller blankare yta, etc. Men det är väl bara att prova och se vad som händer antar jag.
Om askan kommer från glättat/färgat papper eller trä med lack/målarfärg på, eller liknande material så kan den innehålla tungmetaller. Har man tur kan det ge häftiga effekter, men det gör också en sån glasyr mindre lämlig till insidan av koppar och skålar eftersom metallerna kan läcka ut. Vet inte hur farligt det är egentligen, ville bara nämna det.
40% kaolin låter mycket, tror mer på blandningarna med fältspat, sen kan du ju testa med nån fritta eller kanske litiumkarbonat om du vill att glasyren ska smälta ut bra? Jag är inte så nöjd just nu för jag lämnade min verkstad när jag flyttade, har ingen ugn för närvarande, gillar spänningen att öppna en ugn med glasyrprover, samma pirr i magen som det var att vara barn på Julafton…

"samma pirr i magen som det var att vara barn på Julafton…"
Det har du banne mig rätt i! Jag blir alldeles till mig av oväntade resultat. Allra mest extremt var det nog när "skalet" ramlade av från mitt naked-raku-experiment och jag började skrika av ren glädjechock när jag såg resultatet! Folk måste ha trott att jag bränt mig eller nåt…
Fantiserar om att bygga egen ugn hela tiden, men tillsvidare får jag nöja mig med att hyra in mig i en verkstad, går trots allt det också.
Vad vill du ha för ugn, gas, el, olja?
Va? Jag? Nej det är något jag får ta ställning till om den dagen kommer då det blir realistiskt, efter hur förutsättningarna är då. Ved blir ju absolut vackrast, men kräver mer arbete, olja eller gas verkar mest sannolikt att jag skulle klara av att fixa men tycker det är obehagligt med såna flaskor. El är dyrt att köpa, svårt att bygga och kan inte reducera.
Olja och gas kostar nog mer än el om du inte är kompis med nån kinesrestaurang som fritterar mycket. Ska man ha billig gas krävs det en stor investering i en gasanläggning, flaskor blir flera ggr dyrare än el. Ett alternativ är en elugn med gasreduceringstillsats, en sån hade jag. Själva ugnen med styrenheten för gasen kostade runt 100tusen dock, men den brände jättefint.
Frågan är om el blir billigare om man räknar med vad det kostar att köpa ugnen? Bygga själv verkar iaf. billigare men inte kan man väl bygga en elugn?
Kinarestaurang kan vara ett alternativ. Eller ved. Blir alldeles för teoretiskt att prata om eftersom det inte är aktuellt här och nu. Får jag tag i passande utrymme innomhus blir det el, får jag tag i lämpligt garage/skjul/en liten snutt mark utomhus/etc och kontakt med någon restaurang blir det olja, utan restaurangen antagligen gas. Hittar jag vänner som tycker om att hjälpas åt att hugga upp ved och mata ugn i så många timmar som en bränning tar blir det ved. Allt efter omständigheterna. Just nu går inget av de, och inget tyder saker och ting kommer att ändras inom snar framtid.
Visst kan man bygga en elugn. Det är bara andra kunskaper man behöver skaffa sig än om man ska bygga andra typer av ugnar.