Det regnar......
En liten lägesrapport från ett regnigt småland. Just nu befinner sig 5 orangeklädda karlar från räddningstjänsten i min källare och pumpar ut en 25 cm tjock swimmingpool!!! Bäcken som går genom vår trädgård har numer bytt skepnad till en älv, härliga vädermakter!!!
Har ni andra det bra därute i det blöta?
Hörde om detta just nu på TV. O,oj,oj vilket elände!! Men jag kan trösta dej med att det skall lugna sej nu i kväll och i natt.
Här i mellanskåne så har solen lyst från en klarblå himmel hela dagen. 
Kram/Kerstin
Hej din stackare! Hörde av min son i småland att himmlen öppnat sig i två dagar.Hur går det med källare och huset?Kommer det att bli stora skador att fixa?Förut var det stormdrabbat, nu kommer övesvämmningar.Jag tänker på dig.Måtte ni inte få för stora kostnader efter detta.Fungerar allt annat som el m.mVi i Stockholm väntas få regnet från två håll. Vi får väl se vad det blir De tror att de kommwe att avmattas. Men regnar det, då vet jag vad jag måste göra. Gå ner till vår kollo och fånga så många mördasniglar som möljigt, för att sedan dräkna dem i kokhett vatten. Jag som är en sådsn djurvän. Men vi har inget val, Men gu vad äckligt det är! Sen äter jag inte mat den gagen. Men okej do ,behöver gå ner ett par kilo.Hur kunde vi få hit mördarsniglar som seda dessutom parede simed skogssniglsrna. Hur nu det gick till för sniglarna är ju enkönade.Mycket märkligt!!Har ni mördarsniglar i småland?
Hos oss har de bosatt sig i komposten där är behaligt för dem. Får väl sluta med komposter vi so har och gräva ner allt skräp.
Idag åt jag bara en macka på kollo. Tappade matlusten så fort jag såg komposten Huuuuuuuuu!!!!!!

Läste i tidningen om extrema vädersituationer. Det är nog likabra att vi ställer in oss på att det kommer att bli än värre.
Torka i söder och regn och översvämningar i norr… jorden är sjuk… och det är VI som är viruset…*suck*
Hoppas att allt går bra för er, Petra? Att ni inte fått för mycket förstört osv… hoppas att allt lugnar sig.
Hur har det gått med källaren?Vanja-K
Småland verkar vara hårt utsatt för vädrets makter. Hoppas att det har lugnat ner sig för er nu och att inte skadorna är stora. Här i Stockholm regnar det också just nu, men ett alldeles vanligt regn än så länge.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Bor i samma trakter som Petra och bor i ett gammalt hus utan hängrännor……. när min sambo skulle gå och lägga sig i går kväll så hade vi ca 80 cm vatten i vår stensatta källare….det var bara att sätta igång att pumpa… han fick bort det mesta (tog dock drygt 3 timmar) och resten torkar av sig självt. Dock överväger vi starkt att sätta upp hängrännor för att undvika detta i fortsättningen.
Hej Petra!
såg precis ett inslag på nyheterna från Bruzaholm.Hoppas det går bra med din källare./Susanne

Hejsan!
Är numera nyhetsstoff på Aftonbladet:( Där står jag o lilla Alva mitt i smeten. Ska lägga ut bilder på min blogg när jag kommer åt huset o datorn. Åtminstone har det inte rasat huset. Det var vårt hus med risk för ras som de pratade om på radion. Åtekommer med reportage från ett regnigt småland.

Fy sjutton! Stackars dig och din familj! Och alla andra som också drabbats. Hoppas det ordnar sig för er snart och att det inte blivit alltför mycket förstört!

Stackare där! Hörde att det böjrade sjunka undan nu, hoppas inte det är allt för allvarligt. *kram*
/S
Åhhh, så läskigt!! Jag håller tummarna för att allt går väl, utan ras eller stora skador för er. Alltid hemskt när någons hem är hotat. Det ser ju skitläskigt ut på bilderna. Kram på dej, Petra.
Tyvärr ser vi väl nu något som kanske är på väg att bli mycket vanligare i framtiden på grund av klimatförändingarna…Hemska tanke!! Så oerhört läskigt!
Stackars dig Bruzapetra. Såg bilden i aftonbladet idag. Herregud vad vatten!Där stod att ni fått åka ifrån huset? Om det nu stämmer. Tänker på dig och din familj.Skriv när du kan så vi får höra hur det går med er.
Kram Vanja-K
Jösses, håller med alla föregående skrivare samtidigt som man saknar ord.
Tänker på dig och din familj!
Louise
#8 Såg även jag på TV, usch vad vatten, var du och ditt hus med på bild? Trist när ens hemort hamnar på förstasidan som nyhetsstoff när det gäller katastrofer, här i Tranåstrakten är praktiskt taget varenda väg mer eller mindre skadad och massor av folk har fått sina källare förstörda. Vår grusväg klarade sig skapligt men grannen tar sig knappt inte ut.
Jag såg också bilderna, usch så hemskt! Hoppas verkligen att det inte är någon risk för att huset ska rasa eller ta allvarlig skada. Har vattnet börjat sjunka undan än så att ni kan få en överblick över vad som har hänt?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Skickar en stor, varm och torr kram till dig och din famlij, hoppas verkligen att allt vatten har börjat sjunka undan och att ni kan återvända snart. Tänker på er, hårt. kram Marika
Hoppas allt går bra för er som har drabbats av regnet! /Sofia
Vilken mardröm..hoppas allt löser sig och att försäkringar gäller..kram
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jaha då har det börjat regna igen, det börjar återigen stiga i källaren …undrar hur världen ser ut i morgon? Hur går det hos dig Bruzapetra? Slipper ni den här omgången eller?