Upphängning
Jag har fått ett uppdrag att göra ett par 30-50 cm höga reliefer som ska hängas på en trävägg utomhus. Tänkte höra om någon här har någon erfarenhet av att göra saker som ska hänga på väggen. Hur man förankrar dom lämpligast så dom sitter rejält fast? Här hemma blåser det ju en hel del så dom måste vara ordentligt förankrade. Jag har tänkt på lite olika lösningar, men om någon redan ratat och testat olika varianter och vill dela med sej av sina erfarenheter vore jag oändligt tacksam…:D
Eller tips på en lämplig bok där sådant tas upp.
Järnaffären brukar ha tips om det mesta med rätt skruv, bult, dämpande material och allt annat finurligt dom har i sina lådor!Louise
Ja, tack Louise, jag är en trogen kund bland bultarna mm, men grejen var ju att jag ville veta HUR jag skulle kunna hänga upp grejerna på väggen. ;D Sättlim för byggare är ju en variant monterad på platta, men jag skulle gärna vilja ha fler tips…:D
JAg tänkte att bland alla dessa 700 medlemmar så borde väl någon ha gjort saker för upphängning på väggen utan synlig upphängning.Och som kunde tänka sej att dela med sej av dom. Det borde ju tom vara några som gjort offentliga saker som säkert har en hel del tips och råd. Ni kan ju gärna skicka ett privat meddelande till mej om ni inte vill skriva i forumet…
Den keramiker jag hade sommarjobb hos för många år sedan gjorde stora tunga fat att hänga på väggen. Han brände platta runda lergrejer med en skåra i, ungefär som överdimensionerade mynt med en ränna över mitten. Sen limmade han detta "myntet" fast på baksidan av faten med jättestarkt 2 komponentlim med skåran in mot fatet och en kraftig ring av ståltråd i fåran som man sen kunde hänga fatet på. Om detta var eller är särskild smart eller inte och om det lämpar sig för det du ska göra har jag ingen aning om, har bara sett metoden…
Själv har jag bara gjort "raku-bilder" för inomhusbruk och de är monterade med sättmassa för kakel på skiva av plywood och i denna vanliga små inskruvade ögglor.

Man kan ju göra öglor av lera på baksidan. Men det kanske inte håller tillräckligt bra utomhus. antadligen måste man ha hål så att man kan spänna fast reliefen mot väggen så att den inte påverkas av vinden och slår.
Hej, jag har gjort en urgröpning på baksidan. Alltså skruven sitter i väggen och urgröpningen är på leran. en stadig urgröpning med "överhäng" för skuvhatten. Skulle kanske göra ett par stycken på samma relief, om den är stor. Hälsningar Agneta.
A.M.L
Hmm, tack så mycket för era bidrag. Jag ska fundera lite till och se om några av dom kan passa. Tack för feedbacken.