Ersätta dolomit?
Blev så inspirerat av Stefans länk till glasyrsidan att jag vill börja blanda direkt
. Men dolomit har jag inte i skafferiet. Om man t.ex. ser på receptet till nr 47 blå. (flera andra också) så ingår lite dolomit. Gär det att byta ut det mot nåt annat utan att få stor förändring i glasyren? och vad då? (nåt jag har hemma kanske i bästa fall)
Har du magnesiumkarbonat och krita hemma? För då kan du använda dem istället för dolomit. Proportionerna får du räkna ut själv om inte någon snäll människa här hjälper dig med det. ;)
Eller om du har kvarts fritt i receptet kan du ersätta dolomit + kvarts med talk och krita.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
sammansatta ämnen har andra egenskaper, så dolomit kan inte bara bytas ut mot krita och magnesit. Smältpunkt och även andra egenskaper förändras av vilka sammansättningar råmaterialet har. Så att tro att en syntetisk aska som beskrivs på den sidan är samma som den riktiga askan kan man helt glömma. Och det är ju det som är roligt med sådana material att det ger något annat.
#2 Det ingår ingen aska i receptet. det är detta:
Nr 47
73 nefelinsyenit
5 zinkoxid
5 dolomit
5 krita
7 kvarts
5 bentonit
0,1 koboltoxid
0,25 kromoxid
#1 Magnesiumkarbonat och krita har jag. (inte talk) Räkna fixar jag nog om jag sparkar lite på mig först
. 5% låter tämligen lite för att det ska kunna bli jätteskillnad av att ersätta ? eller har jag fel?
Jag skulle inte tveka att byta. =) Det var en vacker glasyr! Du kan väl fota sen och visa hur det gick?
#2 Vid stengodstemperatur så tror jag inte det spelar någon större roll varifrån dom olika grundämnena kommer, allt blandas.
vad är skillnaden på lergodstemperatur och stengodstemperatur i det här sammanhanget? Och om det inte blir någon skillnad beroende på vad man stoppar i så behövs väl inga recept och den här frågan blir ju också överflödig! nej häll bara lite av varje i så blir det nog bra.
Ja, kanske gäller samma sak vid lergodstemp, jag skrev så eftrsom det var ett stengodsrecept. Det känns som du medvetet missförstår mej, är det verkligen nödvändigt?
Jag prover!
Återkommer om ett tag när något är bränt.
(Rolnor, jag tyckte också att #6 var onödigt sarkastisk. Det finns trevligare sätt att formulera sig på om man tycker att man måste förtydliga. Vi är väl alla här för att lära oss något?)
Nedbrytnings, reaktions och smältförhållanden
är olika hos olika ämnen så därför kan man inte bara säga att man helt enkelt
byter ut, dels så beror det på vad ämnet har för funktion i glasyren men också
vilken typ av glasyr det är spelar stor roll. Klart att man kan säga det
förmodligen blir någon slags glasyr under alla omständigheter, liksom det blir
saft av blåbär även om det stod hallon i receptet, det blir bara lite
annorlunda än beräknat. Och så måste man komma ihåg att det inte är glas utan
en glasyr som ju ofta inte är helt upplöst. Tar man t.ex. en jordalkali matt
glasyr så blir skillnaden på dolomit kontra krita och magnesit som ersättning
kolossalt stor, många mineraler som finns i naturen återkristalliserar i en
smälta. Och även små mängder av ett ämne kan påverka glasyren ganska kraftigt. På
den där glasyrsidan skrivs det om syntetisk aska och det är ju en kul ide, men
naturligtvis så blir det inte aska av att blanda andra mineraler så att
segerformeln stämmer med analysen av askan. Men som en kul nybörjargrej är den
ju OK.
Jag tänkte lägga till det att det kan vara annorlunda i en matt glasyr. Tack för din input perlennart.