Plagiat eller ej?
Har en liten fundering runt det här med när när något man gjort är plagiat eller inte. Det är ju så att man hämtar inspiration från vad andra gjort, men gör sin egen grej ibland. Men när är det så att man plagierar? Jag har gjort en figur som jag i efterhand såg att en annan keramiker har en liknande modell av, en del som skiljer men de påminner om varandra. Nu har jag ju inte sett den innan jag gjorde min denna gång, men jag kan tänka mig att det händer att man "snor" vissa lösningar på sina grejer. Får man göra det?
Har också hittat en liten tupp på nätet som skullle funka att göra en enklare modell av på en barnkeramikkurs, har blivit tillfrågad om att bli ledare och måste nu försöka hitta lämpliga saker på rätt svårighetsnivå som de kan få göra. Får jag sno den idén och göra en annan variant av den? Tycker det här är jättesvårt, men känns viktigt att fundera över. Vad tycker ni?
Jag kan tänka mej att det kan bi problem om du tjänar en massa pengar på ditt "plagiat" en barnkurs är nog ingen som reflekterar över?
Juridiskt så får man väl kopierar hejvilt sålänge det inte är nån som har copyright på saken. Sen vad som är schysst är en annan sak. eller?
om man gör om på den så är det väl inga moraliska problem med det! dom som tillverkar vaser och krukor och liknande skulle ju annars få problem, det är ju gjort tidigare och vad är unikt med det? Nej stjäl med armar och ben så länge det är bra gjort så ser jag inga problem i inspiration från andra. Men så kan man ju också undra om ungarna har lust till att knåpa ihop en tupp? kanske dom har egna ideer
Tack för era kloka tankar. Känns som att jag varit inne på samma banor, men det är alltid intressant att höra vad andra tycker. Vad gäller barnkursen så tycker inte jag heller att det borde vara något som någon skulle ha nåt emot. De gör ju dessutom sina egna modeller, kreativiteten brukar flöda. Det är dock bra för dem att ha några olika saker att titta på och utgå från för att komma igång. #3; det är en snygg tupp detta ;) Passar finfint inför påsk. Sen brukar det bli en hel del annat än det vi visar också, men erfarenheten är att om vi inte "styr upp" det hela lite så blir det mycket småpryttlar som de inte har något intresse av sedan, som en massa småsmå hjärtan o dyl. De tycker oftast att det är roligare när kursen är slut att komma hem med lite större och roligare grejer. Men det gäller ju att hitta på nya saker hela tiden eftersom flera av ungarna går flera terminer i rad. 
Kom att tänka på det här med copyright. Hur vanligt är det att man gör det inom keramikens värld? Någon här som gjort det? Och hur vet man om en sak har copyright? Frågorna haglar… :)

Lite (möjligen) tydliggörande.
Allt som andra har skapat, som är unikt, har Upphovsrätt. (Har verkshöjd som det heter..)
Man behöver inte söka det, utan upphovsrätten är automatisk. Sedan huruvida en grej är unik eller inte, är en knivig fråga.
Exempel: Jag gör en vas i en vanlig modell i vanlig glasyr som ser ut som hundra andra vaser. Räknas inte som unikt och har följdaktligen inte "verkshöjd".
Exempel 2. Jag gör en vas med ett speciellt utseende, dekorerar den på ett nytt sätt, nån liten twist som är bara min. Jag gör 20 st exakt likadana, signerade. Räknas som unikt och har verkshöjd. Automatiskt skyddat med Upphovsrätt. Men jag måste kunna visa att jag var först. Är jag ansluten till BUS så är jag mer skyddad.
Exempel 3. Jag gör en vas med ett speciellt utseende, dekorerar den på ett nytt sätt, nån liten twist som är bara min. Sen säljer jag den i 50 000 ex till höger och vänster, typ Ikea. Har fortfarande verkshöjd men behöver copyrightas pga att det inte räknas som unika föremål. Det gör f ö Ikea och liknande företag. Men man får ändå inte kopiera dem.
Du får kopiera ett föremål, om du gör det för eget bruk. Du får inte sälja föremålet som om det vore äkta eller låtsas att det är din design och inte heller göra många och ge bort. Att ta en modell och låta barn göra den, är okej. Att själv kopiera en grej, nästan lika är illa och kan ses som intrång om man säljer den, att kopiera precis och sälja är ett klart upphovsrättsintrång. Ett intrång kan leda till tvist och man kan bli skyldig att betala böter.
Hitta på egna grejor istället.
De Lapsus Resurgam
Jo men en liten tupp som man i övrigt också gör om lite på kan förmodligen aldrig skyddas, såvida det inte är en exakt kopia av något unikt. Det finns exempel på kopior som endast var av annan storlek än orginalet och gick därigenom fria från rätten! Och inspiration från något existerande är väl bara bra!

#7 du skrev:
Jo men en liten tupp som man i övrigt också gör om lite på kan förmodligen aldrig skyddas, såvida det inte är en exakt kopia av något unikt.
En kopia skyddas inte. Inte ens en exakt kopia av ett unikt föremål. Man skyddar unika föremål MOT kopiering med upphovsrätten.
Det finns ett enda tillfälle man får kopiera saker. Om upphovsrättsinnehavaren varit död i mera än 70 år.
De Lapsus Resurgam
Där kom jag visst till att skriva helt fel! menade så klart att orginalet inte kan göra anspråk jämtemot en omgjord kopia. Och det behövs nästan ingen skillnad på dom.
Bra skrivit leramani , hållar med dig. Det ärr en svår balancegång.
Jag har jobbat mycket med barn och konst och min erfarenhet att de bör få göra sin egen "tupp" deras egen berättelse är viktigare tycker jag.
Kolla upp copyright och BUS innan du ger dig ut i att "inspireras av andra" Var mån om din egen kreativitet istället" och inte låsa dig av vad andra gör. Ett är vad ett hantverk kräver för att lära att göra hantverket, sedan kan det vara svårt att skapa nytt i en traditionell värld som hantverket kan vara.
Lycka till.
Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com
Så var jag här igen.
Du kan ju med barnen testa och se vad de gillar göra. Fritt arbete kring tema tupp och sedan ha en gipskopia ex tryckform.
Intressant och höra vad de gillar.
God fortsättning
Helle
Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com