Infärgad lera
I mitt sökande efter att finna tekniker med bara en bränning och oglaserat har jag börjat fundera på att göra infärgad lera. Undrar då om oxiderna som man kan blanda ut i leran har några egenskapaer som påverkar bränning?
Här kan man kolla på alster av en keramiker som använder färgade leror, lite överkurs, kanske men man klan ju låta sig inspireras!
http://iweb.tntech.edu/wpitelka/gallery/techniques/techniques.htm
Här ser man en detlajbild av hans teknik:
http://iweb.tntech.edu/wpitelka/gallery/current%20work/current-24.htm
MMMMMMMMMMMMMM intressanst site. Det gillar jag. Jag har infärgat leror med en del oxider. Lergodslera brukar jag knåda ihop olika färger. Det blir snyggt! Men jag har inga råd att ge, för jag är inte så bra på detta. Men tack för webb sidan!Häls. Vanja_K
Så dina bränningar med infärgad lera har funkat som vanligt? Ingen lera som smält eller så, menar jag?
Plus: hur har du gått till väga när du färgat in? Jag tänker så här: Jag tar lerslicker från drejskivan och blandar ut lite av detta med oxiden, sen blandar jag ut det i resten av slasket och så får det stå tills man kan ta upp det och knåda… Inte kan man ta oxidpulver direkt i en lerklump??
(Ang, ditt fotoalbum; vilka dumma fåglar, de borde vara glada!)
Jag har faktiskt tagit oxid utblandat med vatten eller drejslicker direkt på leran. Men jag knådar ihop leror med olika färger ibland. För jag vill ha dem melerade.Allt blirbra. det händer att jag trans. glasyr över för kommer färgerna bättre till sin rätt.
Fåglarnaa, jag de var kanske dumma.Men jag tror att de fic cellskräck. Du förstår Det var bara högst 4cm bredd igångarna De kunde ju inte vända sig HA!HA!
Gjorde ett nytt av cement. Med där badrar alla fåglar. jag har det förra som prydnad. Låter de bli lite alger. Rätt snyggt!!!!!Sätter in en ny bild om du vill se Häls.Vanj-K
Ja, jag trodde först det var en ovanligt lyckad glasyr och så var det alger!! Du kanske kan odla krasse i det i stället för alger?
Återkommer när jag har skaffat mig egen lerfärgningserfarenhet (långt ord), tack för din beskrivning!

Köpte en drejskiva plus en massa glasyrer från ytterligare en keramiker som lagt ner (Norrmans keramik i Motala)… hon berättade att de alltid färgade in sin lera med manganoxid. Deras lera var väldigt svartbrun som färdigbränd, sen använde de starkt lysande glasyrer, bl a röd och turkos och orange… väldigt mkt 80-tal, känner jag, men kul att se. En hel del häftiga grejor.
Leran ser ut som tomtenissarnas schackbrädefärg på julaftons Kalle Anka!
#5 Ja, trevligt, jag köpte svart lera sist, men nu kan man ju prova att färga in den själv.
#6 Ja! Lite den effekten e det ju, först får man göra själva rutlimpejobbet, sen bara glassar man när man hyvlar av ett lager schacklera!!
(då har man givetvis solglasögon på sig, som den här smajlisen har)