Snabbdrejning
Jag försöker träna upp mej för att bli lite snabbare på att dreja tex muggar så att jag blir lite mer tidseffektiv och "ekonomisk", det går väl sådär… Många av er verkar jätteduktiga så jag undrar om ni har några tips? Hur många muggar drejar du på en timme om du är snabb? Jag är uppe i tolv i timmen men då orkar jag ju inte hålla på med det hela dan…Max 40-50 om dan klarar jag. Är det bara träning o åter träning som gäller?

En van drejare ligger på ca 50-60 i timmen. Beroende på former o storlekar, vaser eller skålar o.s.v. 2-300 ex om dan med raster och avbrott för annat pyssel i verkstan en standard arbetsdag (vilket inte många har).
Ja, det är bara träning, träning och åter träning som gäller. Bästa träningen får man om man siktar på att göra exakt likadana med samma mängd lera i varje, då sätter sig greppen i muskelminnet och man slipper så småningom tänka, bara göra…
Sen är det en annan sak att det är urtrist på ett sätt att seriedreja fast samtidigt avkopplande. I vilket fall som helst är det bra att kunna om det kniper.

Oj! 50-60 på en timme, det låter helt sjukt mycket!! Otroligt att man på en minut ska hinna ta en klump, fästa och centrera den, därefter dreja formen skära av den och göra ren skivan för att sedan sätta dit nästa klump??
själv använder jag kanske 10-15 minuter till varje mugg ;) men jag är inte känd för att vara snabb heller! ;) Sen gör jag ju inte så många lika heller. Men det skulle nog vara bra träning att göra många lika i rad så att man får upp känslan i händerna för en viss form.

Om man drejar så många som 50-60 i timman… är det kanske på klös? Eller?

Har aldrig tänkt så. Men det skulle vara kul att pröva. Man kanske skulle bli lite mer rationell och få mer "snurr" på skivan,
50-60 i timmen tycker jag låter mycket.25-30 i timmen låter mer humant. Det beror väl också på hur noga man drejar. Kanske tar beskickningen längre tid då om man drejar lite "slarvigt" och snabbt, eller…..

Om Lars säger 50-60 i timmen så menar han inte några slarviga, det kan jag lova! :)

Drejar runt 25-30 i timmen men tycker det är pina att ta hand om alla dan efter om man ska göra hundratalet. Hänkla tar längre tid för mig. Har svårt att få in ordentlig rutin på just hänkling av muggar!! Hur gör ni? Drar ni direkt på, eller gör ni hänkel på andra sätt och låter torka till en stund, eller hur…

Den ungefärliga referensen är en rutinerad "industridrejare" som suttit vid drejskivan på heltid de senaste tio-tjugo åren varje dag. Tror inte att så många av Fokusmedlemmarna tillhör den kategorin, så det blir lite fel att jämföra sig med en sådan, mer än som kuriosa. Humant är det inte, det är en mänsklig industrirobot.
Själv kan jag numer inte sitta en hel timme överhuvudtaget utan att ischiasnerven skriker i protest. Men om man klarar av 30 i timmen förtjänar man att kalla sig en "någorlunda duktig seriedrejare". En duktig drejare, det är i mina ögon nåt helt annat. Det handlar om känsla för leran och förmågan att uttrycka den känslan i form. Då är antal och sekunder totalt ointressant….
he, he…. 50-60 i timmen….. har visst lite träning framför mig…. har inte provat "ta tid" på det sättet, men vore kul att testa. Möjligen möjligen kunde komma upp i 50-60 muggar .. inte i timmen men på en dag :). Ska testa nån dag när jag blir tjänstledig från jobbet….
#7 Håller med -det gäller att tänka på hur många man hinner med att ta hand om nästa dag. Jag som gör lergods måste vara extra noga med att det inte hinner torka för mycket innan engoberingen. Jag drejar nog 15-20 muggar på en timme, men det är sällan ändå som jag gör mer än 30 på en dag. Hellre lite olika saker; några stora fat eller skålar som torkar långsammare och några mindre saker.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Jag har tagit tid på muggdrejning.Det tar 90 sekunder att centrera ,dra upp , forma o lyfta av för mig..får nog träna mer*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Denhär tråden satte fart på filosofiska funderingar… Kom at tänka på en historia från en agronomkompis jag läste ulandskunskap tilsammans med. Han var sedan i Afrika via "afrikagrupperna" med upgiften att få igång nåt bondkooperativ. Tidigt i hans Afrikakarriär skulle det grävas ut til en grund. Afrikanerna grävde sååå långsamt tyckte han och bondpojk som han var stälde han sig ju inte och sa att de skulle jobba på utan han drog upp ärmerna och grävde han med, fast i dubbelt tempo med syfte att inspirera till lite mer "fart". två timmer senare under Namibias sol var han slut… varemot de lååångsmamma sega lokala gubbar höll på hela dan. …. det kanske finns en paralell-- om man drejer 60 muggar i timmen några år kanske man får sånna smärtor att man inte kan dreja ens en timme… tar man det bra mycket lugnare kanske man orka knåda på fram till pensionen….
Och en helt annan fundering… Larses beskrivning av en duktig drejare med känsla för leran… men där kommer ju jantelagen in… inte inbillar jag mig att just jag skulle ha någon talang eller särskild känsla, jag vill bara lära mig hantverket… alltså återstår för mig bara att träna och träna så jag komer up i de där 50 muggar i timmen….. sukk!

Nej, 50 muggar i timmen vill jag verkligen inte göra.. möjligen 20.. kanske.. fy för att beskicka och framför allt hänkla alla dessa muggar sen, bättre att ta lite varje dag och varva med annat.

Aaarg!!!
Den här tråden ger mig P R E S T A T I O N S Å N G E S T…
Jag måste ut i verkstan och träna!!
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Hänklarna drar jag och låter vila en stund tills dom inte är så kladdiga längre, Sen sätter jag på dom som vanligt, men tycker också det tar en himla tid. En fantastiskt duktig keramiker som heter Ruthanne Tudball drejar allt hon gör. Hon drejar först handtaget, sen muggen, sen medans muggen står kvar på drejskivan sätter hon fast handtaget. Gör hon en tekanna drejar hon handtag, lock, pip, tekanna och monterar allt på plats, sen lyfter hon av. Beskicka gör hon vad jag förstår i nödfall. Och grejerna blir hur vackra som helst./Susanne

Ja, hon gör helt otroliga saker!!! Men jag kan inte förstå att inte allt bara säckar ihop när hon drar hänklar och sätter på pipar på så mjuk lera. Har nån testat nångång? Kan tänka mig att det är riktigt svårt! En rolig utmaning är det iallafall. /Petra

Får också lite prestationsångest #14.. Måste man jobba så snabbt?? Man kan tillverka mycket ändå.. tillräckligt mycket! Jag tror att jag skulle bli "slarvig" om jag skulle jobba så snabbt som möjligt.

Ang Ruthanne Tudball var jag med på en workshop hon hade på Nykvarns Hantverk & Galleri utanför Enköping. Hon jobbade så fint med att göra klart allt på drejskivan, det var liksom hennes filosofi. När jag kom hem provade jag naturligtvis att göra så och visst funkar det, och framför allt hon har ju snits eller vad jag ska säga, på det. Sakerna får ju inte vara för tunna och man får inte vara rädd för att det syns att man hanterat en nydrejad tekanna. Sen sodabränner hon och slutresultatet blir helt underbart./Susanne

Oj, det var inte meningen att ge någon prestationsångest eller bli arg… Jag tror att vi alla har olika livssituationer som gör att vi jobbar på olika sätt. Själv jobbar jag tre dagar i veckan med keramiken och måste då se till att vara effektiv o diciplinerad. Just diciplin är viktigt för mej så att jag inte prioriterar annat (typ tvätt, städning o annat) före keramiken som ju är mitt jobb. Resten av tiden har jag fullt upp med tre barn, hem, man o trädgård. Så ta det lungt i drejarverkstaden om du har möjlighet till det! Själv måste jag vara effektiv om det ska ge några pengar./ Iréne

Alltså - med "aaarg" menade jag inte alls att jag blev arg på er snabbdrejare som skriver i tråden. Det var liksom bara ett litet utrop av frustration
. Jag tycker att det är jätteintressant att höra hur snabbt ni kan dreja.
Om jag hade kunnat skulle jag gärna dreja 30 muggar i timmen men jag gjorde nyss tio muggar på ca två timmar, därav prestationsångesten…
Fortsätt gärna att skriv om detta ämne. Det fick mig att strunta i dagens planerade städ och tvätt och gå ut i verkstan istället
. Länge leve dammråttorna!
//Ulle
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Jag tycker oxå att det här var en intressant diskussion!
En till fråga, hur lång tid tar det för er att glasera?
jag tycker att det tar riktigt lång tid. Flera timmar för att sätta min 120 liters ugn.

Jag glaserar ofta 3-4 timmar tre dagar i sträck för att fylla min 160 l ugn. Tycker alltid det tar sån tid…

ok. då är det inte bara jag…
Jag har också en 120 liters ugn och det tar nästan alltid 2 timmar för mig att glasera för att fylla den.
Det tar mig en hel dag minst, och då är det ingen 8 timmersdag utan snarare en 12 timmersdag att glasera allt till en ugn och då ska jag inte blanda och sila glasyrer och sånt,det ska vara klart innan. Ugnen är 500 liter, men det står ju inte så tätt i en saltugn sådet är inte 4 ggr så mycket grejer som era 120 litersugnar.
För mig tar det 7 - 8 timmar att bara glasera till en 215 liters ugn och då har jag gjort glasyrer dagen innan så dom får stå till sig över natten./Louise

Det som verkligen tar tid för mig är att slå eller knåda lera och väga upp lagoma klösar. Jag skulle vilja att klösarna kom åkande till drejskivan på ett löpande band! Nu gör jag kanske fem-sex klösar i taget, drejar dem och reser mig och gör i ordning nya osv. Med lerkran är det kanske lättare att komma upp i tempo. Sen tar det en evighet innan muggen eller vad det nu är har rätt fuktighet för beskickning och hänkling, vilket också tar en evig tid. Så jag skulle förmodligen inte bli mer effektiv även om jag var en snabb drejare. Drejningen är liksom bara en liten del i produktionsprocessen.
På en 8 timmars dag är jag nog inte effektiv mer än hälften då telefonen ringer man pratar med kunder äter osv osv..Jag sätter en 350 liters på 5-8 timmar och den lilla ugnen på 220l på3-6 timmar.Allt är så beroende på om man har 50grejer i varje lager eller 4 grejer i varje lager om sakerna skall dekoreras med vax etc etc..Jag har hållit på och petat med dekorer och då har det tagit 3 dagar..som sagt det är olika..
Satte mig med tidtagar ur på skoj när jag drejade på klös idag.Det tog 25sekunder för ett föremål på klös från centrering till att den står på plattan..utan att slarva..men med alla torkmoment dragning av klösen tappande av trådrullen telefon samtal etc etc så tog 30st ändå 45 min…man är ju bara människa*L*
#12 jag håller på att lagom är bäst. Att bara göra mekaniskt år ut och år in skadar i längden oavsätt vad man gör och livet är ingen tävling utan ett deltagande i tiden och det i nuet. Man får inte glömma bort att leva även under arbetstid./Louise

Tänkte faktiskt ta tid idag när jag ändå skulle dreja muggar ( ej på klös) Det sprack direkt för telefon ringde 4 ggr och det kom tre kunder som jag fick ta hand om (slå in paket mm) så 10 muggar tog en timme inkl det andra!! på ung tre min drejar jag en vid mugg på 400g lera kunde jag iaf konstatera, håller med om att förarbetet, knådning, vägning mm tar mycket tid samt efterarbetet tar nästan mer tid än själva drejningen beskickning, hänkling för att inte tala om dekorering o glasering, ja, samman lagt på varje mugg blir det ju lite tid, ska man dessutom räkna in städning, inhandling ev hämtning av lera, kvarning av lera, prat m kunder, tid för att fixa annonser, blandning av glasyrer mm mm.. själva drejningen är väl det som tar minst tid egentligen?

Visst är det så LeWe. Därför kan man hålla sig för skratt när en kund ställer sig bredbent och beskådar drejningen efter att ha frågat hur lång tid det tar att dreja en mugg, räknar ut att 60 muggar i timmen x 200:- minsann blir 12000:- i timlön och därför borde de inte kosta så mycket som de gör …

Håller med, jag brukar säga då att de kan få köpa den "nydrejade" som den är för en femma!!
Det var en bra kommentar, ska försöka komma ihåg det.
#32 Ha ha ha den va rolig…
Testade idag och det blev 32 muggar på 4 timmar. Då stressade jag inte,men gjorde inga andra saker in mellan heller. De är klara så de inte ska beskickas, men inga handtag på än… Oavsett att det bara är 15% av vad ett riktigt proffs enligt ovan kan producera så är jag jättenöjd. Garanterad att det är personligt rekord och dessutom blev de rekord-likadana!
Trivs väldigt bra med potclays 1110 !