Lätt lera?
Hej alla kunniga. Jag undrar varför vissa leror upplevs lättare. Är det bara mer luft i efter att något brännts bort, eller är det kanske en följd av hur hårt sintrad den är eller kanske har det med ett kvarts/aluminium förhållande att göra? Ett exempel på en lätt lera är den vita lera man använder till Shino i Japan.
Det bränns normalt inte bort så mycket men en
lera som har en specifik vikt på 2,7 kan ha en bulk densitet på 0,33 eller
mindre, och klart det är då torrvikten så det blir ju skillnad på det när leran
pressas samman av vatten men fortvarande så är det ju skillnad på hur porös en
lera är. Skulle denna lera i exemplet vara helt sintrad så blir ju bulkdensiteten
den samma som specifika vikten. Och klart att det kemiska innehållet kan
påverka en liten smula men det är nog då mest på grund av partiklarnas finhet
som ju normalt blir finare med ett högre innehåll av aluminium.
Hm, om jag förstår dig rätt är det partikelstorleken gör den stora skillnaden tillsammans med sintringsgrad. Tack för svaret pl. Visst har de flesta leror vi köper en ganska fin partikelstorlek? Om jag har rätt i det finns det undantag på marknaden? Undrar hur fyleleran är idag?
Dom Engelska lerorna har ju en liten partikelstorlek, dom som har drejat med leror från t.ex. Potclay vet ju hur skillnaden är på den leran sammanliknat med dom flesta andra leror som finns på marknaden här idag. Klart att en del lergodsleror också har en väldigt fin struktur. Men i produktion är det oftast intressant att få in olika partikelstorlekar i massan som är med till att öka stabiliteten. Jag känner inte Fyleleran idag, har bara hört om den, att den fortvarande skulle produceras.
Visst finns den kvar, beställde 800kg häromdagen. Jag tänkte nog på potclaylerorna som är krämigt plastiska men nu när du säger det har den tyska 11:an (som du nämnt) en strävare känsla. Vad skulle man kunna blanda i en lera för att ge den mer stora partiklar? Finns det någon rålera? Eller hur ser det ut med kaolin?
Jo råleror finns det ju hur många av som helst, i Westerwald finns det väldigt många men man måste nästan ha en analys på den lera man vill förändra för att veta vad man skall stppa i. Kaolin är nog oftast inte så lämpligt till just det här, även om det inte är så plastiskt så har det ju ofta en ganska fin struktur även den. Men det finns ju andra saker som kaolinet kan vara bra för också i en lera. I Ukraina finns det väldigt mycket fin lera som påminner om dom Engelska Ball clays, men transporten därifrån är inte så kul dessvärre.