Bollspruta...
Har testat mina nya bollsprutor idag. hua, vad svårt det är att få ett jämnt o fint flöde. Hur gör ni bollspruteproffs!! Rätt som det var kom lite luft ut och gjode att det blev en stor blobb mitt i det fina strecket… Och häller man i engoben i det lilla hålet? Sen blev det som små sprickor runt varje streck, antar att det inte fastnar ordentligt då och ramlar av sen? Kör ni alltid på läderhårt? Tar tacksamt emot lite bra tips:)) Petra
Jag är inget proffs men jag gjorde en del några år sen och det jag gjorde var att ha på engoben när det var nybeskickat så det var fuktigt och inte för torrt. Jag tryckte ut luften ur bollen och sög upp engoben. Jag kommer inte ihåg om det blev bubblor men tops kanske och torka rent med…./louise
Hejsan. För att undvika luft-förstörelsen ser du till att alltid hålla bollsprutan nedåt när du brukar den. Ha en fuktig trasa bredvid dig, tryck ut en sträng engobe på den innan du går på föremålet, och det är då det är viktigt att du inte håller den uppåt så att säga… (Duvet när man använder en kulspetspenna i sängen och håller den åt fel håll…den slutar funka efter ett tag… sammaprinci..) Oj vad svårt det är att förklara det här med text. Önskar jag kunde visa dig. Se också till att engoben inte har några klumpar i sig, för då blir det ju heller inte roligt… men det har du säkert redan koll på…
Sen är det ju bara övning övning övning som gäller…
Lycka till!

Tackar!
Ja det är väl bara att öva och få in flytet helt enkelt. Som allt annat:) Brukar ni hålla den som en penna eller helt rakt upp?

Det är ganska viktigt att ha rätt konsistens oxå, är den lite för tjock så kan den fastna och rätt var det är så sprutar det till. och är det för löst så rinner det bara…
Jag håller den som en penna, och lutar bollen mot hakan för extra stöd. (Det beror ju på hur man vill använda bollsprutan. Jag har alltid föremålet på en kavalett..) Vad är det för slags mönster du ska göra?
Jo, konsistensen är ju himla viktig också…
/Kaisa

Konsistensen brukar vara lagom när den nätt o jämnt suges upp av sig själv när du klämmer ihop bubblan o doppar den i engoben. Ibland kan det bli luftbubblor om den är tjock. Avhjälpes med att som skrivet, hålla den uppåt hela tiden men också genom att knacka den några gånger i bordet med spetsen neråt. Då flyter ev. bubblor upp till toppen.
Att det småspricker beror t.ex. på att godset är för torrt men kan också vara ett tecken på att engoben krymper för mycket i förhållande till godset. Jag tycker det blir bättre ju blötare godset är. Men man får öva ganska mycket för att få till känslan med lagom mycket kläm på kulan och smidighet i handrörelserna. Det beror ju dessutom på hur stort munstycket är … Fördelen är att misstag är så enkla att rätta till. Det är kul med bollspruta !