Lavalera
Är det någon här som har erfarenhet av att jobba med lavalera?
Har sett bilder på nätet och tycker det ser vackert ut.
Lägg gärna upp bilder på era lavaalster samt vad ni använt för glasyr på leran!
/Nyfiken David.
Ser väldigt fina ut och spännande glasyrer!
Underbara fat.

Vd roligt att du lagt ut bilder på lavaleran å glasyrena, tack för det är det 1280 i bränntemp..finfina fat:-)
Min glasyrkunskap är alltför liten.
Gör prickarna i leran att det första fatet blir prickigt,
är det glasyren i sig eller är det kombinationen mellan glasyr och lera?
Ser att du har samma glasyrbas till fat nr 2 men där med en helt annan effekt.
Och en fråga till;
har du använt den första glasyren på andra typer av leror också, och hur blir det i så fall? :)
#5 Om jag inte minns helt fel så brände jag inte högre än 1250°
#6 Det är inte prickarna i leran som gör fatet prickigt utan glasyren. Kan däremot inte förklara exakt vad det beror på min glasyrkunskap är inte heller så stor. Experimenterar och dokumenterar dock mycket men inte med all den kemiska kunskapen som man nog borde ha.
Tittar man noga på prickarna så är det som kristaller fast det är ingen kristallglasyr och jag har inte bränt på det sättet som man gör när man jobbar med Kristallglasyrer.
Testade även glasyren på andra leror, kommer inte ihåg exakt hur det blev mer än att den blev finast på denna leran (tyckte jag iallafall).
Det är bara att sätta igång och testa👍
Jo det är faktiskt på sätt och vis en kristallglasyr! alkalifritta och zinkoxid och titan/rutil blir till en kristallglasyr. Du kunde ju prova att sänka bentonithalten till 1 % och så bränna glasyren aningen högre på slät lera/porslin och med styrd nerkylning så kan du få kristallerna större.
#9 Hade jag inte en aning om😮Alltid trevligt med människor som delar med sig av sin kunskap, tack!
Du kunde ju prova att färga denna glasyr med manganoxid så växer kristallerna fort, då bildas det zink-mangantitanater som kan ge väldigt stora kristaller på relativt kort avkylningstid. Men man skall bränna så pass högt att allt! i glasyren blir smält/upplöst. kanske 1280 grader eller så. Nickeloxid kan också bli väldigt fint, och då kan du prova både med titanoch rutil men också utan så får du se vilken skillnad det blir i färg.
Vilken temperatur bränner du på?
En synpunkt; Det är väl viktigt att frittan inte innehåller för mycket aluminium, då blir det inga kristaller eller hur? Sen får man se upp om man lägger glasyren utvändigt, den kan antagligen rinna.
Det är ju riktigt som du skriver, men på bilden kan man se att kristaller växer så den fritta som använts är nog OK. Och man behöver heller inte vara utan aluminium även om det är bättre så klart.
1:
Det känns som att olika leverantörer av olika frittor ger lite olika resultat.
Var köper du din Alkalifritta 40?
Jag har köpt min fritta hos Cebex den heter: Alkali P 2250
Fast det är längesedan så jag har inte en aning om ifall den fortfarande finns.
Intressant, jag undrar om bor kan försvåra bildning av kristaller presis som aluminium gör?
#18 Fina halos runt kristallerna, trevlig glasyr. Jag har använt ett väldigt snarlikt recept med en alkalifritta ´från Cebex som dom nu döpt om till Rakuglasyr19 o jag minns rätt.
Bor, inte särdeles lämpligt. Ren alkali samman med zink om det nu är zinkkristaller man vill ha. små mängder va t.ex. krita går också bra
#18 ganska typisk färg och dom ser ju ut att ha växt någorlunda bra. Hur lång avkylning hade du och vid vilken temp gick det långsamt?
#19 tänk att du gjort en massa Kristallglasyrer utan att du själv uppdagade det, det är ju ganska lustigt.
#22 Hade plats över i ugnen så jag gjorde fort den här glasyren.
Bränning upp till 1280 grader på 8 timmar utan utjämning och ugnen fick svalna av sig själv. Ugns volym 360 liter
Vilken temp det gick långsamt ? 1260-1280 c
Du är ju faktiskt duktig på det här, lite mera finich på ytan på skärven och bestämd temperaturkurva så blir det kalas. Men kom ihåg alla som arbetar med sådant (INTE TILL BRUKSGODS) kristallerna upplöses väldigt lätt, lithiumkristaller blir även upplösta av vatten! det är ju förstås inte så vanligt med lithiumkristallglasyrer men ändå. Zinkkristaller och dom andra vanliga enkelkristallerna tål inte svaga syror, blir ganska fort förstörda.
OCH du får gärna för mig visa flera!
#25🙂