Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 949 ggr
ijonsson
0

Behöver ugnen vila?

Brukar ni låta ugnen vila mellan bränningarna? Läste att de bör vila ett dygn efter en bränning, men ibland är man ju så otålig… Hur gör ni?

zzaga
0

Nej jag brukar inte låta min vila. Har aldrig hört om det tidigare. Varför skulle de behöva "vila" mellan?

Ulla
0

Jag har inte heller hört talas om det. Vad stod det för förklaring där du läste det?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ijonsson
0

Minns inte förklaringen till vilan, men jag vill minnas att det var i ugnsbeskrivningen när jag köpte ugnen för si så där 17 år sedan… men nu hittar jag inte beskrivningen. Ugnen har funkat fint i dessa år i alla fall. Men ibland får jag lite dåligt samvete när jag driver på den hårt…

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
abbis
0

Kan det vara att stenarna slits hårdare om dom inte svalnar helt..Stenarna i en ugn som går mycket spricker kanske lättare..en teori bara..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Vavrakeramik
0

har heller aldrig hört om att den behöver vila. Kan det vara nåt med elementen? /Helen

zzaga
0

Jag har mycket svårt att förstå vad det skulle kunna vara för kemisk process som: äger rum i rumstemperatur , påverkar sten och metall och tar ca ett dygn,  som skulle göra att livsländen blir längre på ugnen.