Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2592 ggr
Istid
1

Blå teadust?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kalifältspat, 38

Talk 6.7

Colemanit 4.8

Kvarts 18

Wollastonit 20.5

Kaolin 12

Koboltoxid 3

Fick något oväntat resultat, som syns på bilden. Undrar om detta är samma mekanism som ger prickarna i teadustglasyr? Om jag kommer få en traditionell teadust om jag byter ut kobolten mot 10% järnoxid? 

Synd att den är rinnig, prickarna försvinner om jag tar i för mycket kaolin och kvarts, men kanske om jag bara tar kvarts så aluminiumhalten fortsätter att vara låg? Eller ta i lite mer wolastonit och skippa colemaniten?

stefanandersson
2

Termen teadust betyder många olika glasyrer. För mig är det en glasyr ( svart till brun) med gulgröna små fläckar. Fläckarna är kristaller av järn i oxidation. Jag vill säga att det du ser är likt på så sätt att det är kristaller men många glasyreffekter är som bekant det. Det är inte omöjligt att den skulle bli en teadust i klassisk mening om du lade i järn. Men det är ett litet fönster när glasyren blir en teadust och inte en temmoku eller kaki ( menar inte namn utan helsvart eller helröd). Glasyren måste bli precis lagom mättad med järn. Däremot är mina teadust-recept inte bundna vid låga aluminiumhalter som en kristallglasyr utan är baserade på lera och långa avsvalningar. Hoppas det kan vara till hjälp med dina teadust 😃

Istid
0

Hej!

Ja, tror det var lite till hjälp, åtminstone känner jag mig lite klokare :-)

Visste inte om att den var mellansteget mellan tenmoku och kaki :-)

Har fått för mig att teadust vill ha en liten mängd magnesium, och att det som syns på min bild är magnesiumkristaller som färgats lila av kobolten (magnesium + kobolt = lila?), och att grejen med teadust är magnesiumkristaller som blivit gulgröna av järn, men det är alltså rena järnkristaller man ser i en teadust?

stefanandersson
1

Det kan kanske vara magnesiumkristaller det kan jag för lite om.🤔

Jag finner tröst i att Teadust-glasyren är äldre än silikatkemi 😃. Men för att komma tillbaka har jag hittat teadust-effekter ett flertal gånger när jag stegvis ökat mängder järn i glasyrbaser. Huruvida det är rent järn vill jag inte sia om men jag har, kanske slentrian, antagit att den gula färgen kom av mycket kalcium. Samma effekt dyker lätt upp i vedbränningar av temmokus (men aska innehåller ju ofta lite magnesium oxå så det bevisar ju inget).

Förhoppningsvis kan du skina lite ljus på det här under dina kommande bränningar.👍

[rolnor]
0

Jag har fått fram liknande glasyrer, då har jag haft en del talk i receptet;

Sen har jag även fått en del järn"kristaller" i en Temmoku, men den bränningen var speciell, jag somnade från ugnen som reducerade en bit ned i tempkurvan;

[rolnor]
0

Här är den järnhaltiga glasyren;