Frittor
HAr sett att det finns någonting som heter Frittor att köpa hos de olika levernatörerna för lera och glasyr.
Min fråga är ..Vad är detta för någonting?
Lovisa
En fritta är olika glasyrmaterial som smälts samman till glas i en keramisk ugn för att sedan krossas och malts i kulkvarn för att göra lösliga råmaterial ( t.ex. borax ) olösliga för användning i glasyrer och, som i fallet med bly , säkrare för oss att hantera. Ett exempel är om Bly smälts samman med Kvarts, får man blymonosilikat, alltså ett Fritta som används t.ex. till Rakuglasyrer och blir en glasyr i sig och som smälter under 900gr. Det finns en mängd olika frittor att köpa och de delas in i: Blyfrittor, Boraxfrittor och Alkaliska Frittor. Mvh. Ingvar
Även om blyet är bundet i en fritta så är det ändå inte ofarligt. Så här skrev Anders Fredholm tidigare i en tråd som handlade om blyglasyrer.
JAg tycker att man skall använda Blyglasyrer. Men att man skall vara försiktig när man handhaver den och att man inte blandar in koppar när man skall använda glasyren på insidor. En del leverantörer kallar den "Blysäker", ett ord som jag verkligen vill att alla keramiker slutar använda. För oss är den ju definitivt inte säker. Var lika försiktig med blyglasyr som med krom och nickel, dvs andningsskydd och tunna plasthandskar och borsta inte av glasyren under pottorna när den är torr utan ta den blöt direkt när den är glaserad. Städa upp pulver och damm mycket noga. Blyglasyren är ju så otroligt vacker jämfört med de blyfria borglasyrena. Men som sagt var, betrakta pulvret som ett gift, var försiktig.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_