Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1823 ggr
Wabisabi
1

Stengodslera K119N

Har använt K119N till min brukskeramik i många år men nu skall Cebex ta bort den ur sortimentet😭

De rekommenderar en lera som heter PRGI någon som känner till den eller någon annan bra brunbrännande stengodslera?

I katalogen står det att vattenabsorptionen på PRGI är 10 % det tycker jag låter lite mycket, K119 är bara 1,5 %.

cupcake
0

Jag har gjort en del i PRGI mest kavlade saker men jag hittade en lera hos Tärn som är likvärdig och den heter 14.

Jag har aldrig jobbat med K119N så jag kan inte uttala mig om skillnaden.

Kissinger
0

Jag tycker att den är mycket bra att dreja. Det är väl 0.02 chamotte i den om jag inte minns fel. Stadig och mjuk på samma gång. Tycker dock att den lätt slår sig i bränning om man kavlar den lite för tunnt.

stefanandersson
0

En fin lera med lite salter i men den är problematisk. Den sintrar sent och har tendens att inte bli helt tät men det är nog en av anledningarna att den blir så pass fin. (den har tendens att spricka i avsvalning om den bränns länge och högt, som vid anagamabränningar) Den var min favoritlera en lång tid men idag blandar jag den oftast med någon pålitligare lera. Fyleleran är ganska lik men dras ju också med att sintra dåligt.

Wabisabi
0

#3 Det låter ju inte precis som en lera man vill ha till brukskeramik precis. 

Visst blir man trött på sån´t här inte första gången en av ens favoritlleror försvinner!

sommar10
0

Lera nr 14 som föreslås har jag använt till pajformar bland annat. Är mycket hållbar och lättdrejad. Har dessutom en underbar rustik gulbrun nyans lite beroende på hur högt du bränner. Min favorit för tillfället.