Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 6940 ggr
Jennis
0

Ugnsformar!

En nybörjarfråga igen då… Ska göra ugnsfasta formar, och funderar över vilken lera som lämpar sig bäst? Tacksam för tips och förslag :)

[perlennart]1
0

finns specialmassor att köpa, t.ex en coerderit baserad massa.

Nr. 120.7 som kostar 499 euro/t

Jennis
0

Ok, vet du var man kan köpa den? Låter intressant!

[perlennart]1
1

Har sänt ett meddelande till dig

Godsagare
1

Måste det verkligen vara specialmassa till ugnsformar? Använder wm2502/ewstn och det går utmärkt att använda pajformarna och annat i ugnen.

spunkt
1

Hur är det att använda till exempel röd lågbränningslera med vanlig bas vitglasering över till pajform och gör jordgubbspaj i?

Vad är risken och vad är direkt olämpligt?

Mina elever frågade och jag kunde bara flumma ett svar åt dem.

pyromanen
0

Man har ju använt röd legodslera till ugnsformar, grytor mm i många hundra år. Det handlar nog mest om hållbarheten i längden.

abbis
0

Min erfarenhet är att lergods inte passar till ugnsfast gods .Glasyren krackelerar efter ett tag och sen släpper godset igenom allt..Vissa säger att det är helt Ok för man kan hälla mjölk i formarna och på så vis få dom täta men hur ohygienskt är inte detta..

Min teori är att när godset åker in och ut ur ugnsvärme på 250-300 grader ständigt så blir det skört..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
0

Det blir skört!  Varje gång man passerar kvartsomvandlingtemperaturen frestar det på.  Lergrytor brukar i o fs vara oglaserade.

Jag gör brödformar av stengodslera i min saltugn. Den jag själv använt längst tid (ca 6 år) gick nyss sönder när jag råkade ställa våfffeljärnet ovanpå den i skåpet. inte jättehårt alls. När jag sedan testade ta tag med fingrarna kunde jag knäcka av fler bitar. Den var alltså lite knäckebrödsaktig!  Har dock säkert körts i 225 grader över 100 gångar och inget varar evigt.

[perlennart]1
0

enig med dom 2 föregående skrivarna, äckligt med matrester i godset! och det kan väl inte anses som hälsosamt? en riktig massa till ugnsform håller nästan hur länge som helst! låter snyggt det där med saltglaserade formar och en mycket bra glasyr till ändamålet.

pyromanen
0

#9 Dendär specialmassan funkar den att salta på?

Om det är farligt för hälsan att laga mat i krackelerat lergods beror väl lite på vad det är för mat. Tänker mig att skaldjurssoppa är värre än brödbak Tungan ute

[perlennart]1
0

120.7 eldfasta massan

65,8 % SiO2

26,1 Al2O3

1,2 TiO2

1,4 Fe2O3

0,2 CaO

3,3 MgO

0,1 Na2O

1,9 K2O

Drejmassa 11 som blir använt till salt

73,4 SiO2

21,6 Al2O3

1,2 TiO2

1,0 Fe2O3

0,1 CaO

0,3 MgO

0,1 Na2O

2,3 K2O

Jag kan inte se att det skulle vara något problem med högre halt av MgO

men klart att också genom lite högre halt av järn så ser det säkert annorlunda ut mot No.11

pyromanen
0

Vet du om den finns i sortimentet hos någon av våra inhemska återförsäljare så man kan köpa nåt mindre paket att tesata till en början?

Järnhalten låter bra tycker jag. (brukar blanda vit med en gulbrännande för att just få mer järn, runt 1,5%).

Men jag är inte van att titta på siffror på lerorna så jag kan inte bedöma utifrån siffror om den blir snygg i salt, utan behöver prova.

[perlennart]1
0

Nej du har rätt, man kan inte se exakt hur det kommer att se ut, måste så klart prova. Jag tror inte det finns på marknaden i Sverige.

Jennis
0

Intressanta kommentarer, men känner att jag nog ska höra mig för lite mer innan jag drar igång. Ska kolla upp leran som Perlennart tipsade om, annars verkar det vara stengodslera som funkar bäst? Har en vitbrännande lergods som jag gjort vaser i och glaserat dem med vit glasyr. Tyvärr krackelerar glasyren när man haft vatten i vasen några dagar, så det var ju inte så lyckat… Vet inte vad det beror på, men tänkte därför att jag skulle kolla upp lite innan gör formar med samma ledsamma resultat ;)

L.A.E
0

#8   Nämner Lergrytor  kallas också Römertopf .Ett fantastiskt bra sätt att laga mat när man inte har tid att stå  vid spisen. Lätt att tillverka själv av rödlera om man vil . 

Vi har tre stycken,  den som används mest är den för fågel och när vi började att räkna kom vi fram till att den används en bra bit över 300 gånger. Varför det håller så bra är ju att man ställer  den i kall ugn och att den inte har någon glasyr alls. Men att ta den ur ugnen vid 250 grader tycker man ända kanske bli en vis påverkan på godset.

Sprickor i glasyr

Dör inte de flesta bakterier vid 100 grader ? ?

Eller finns det några riktiga små jävlar som tål mer ??

För det mesta ligger värmen i ugnen  på 225 - 250 grader

pyromanen
0

#15 Bakterier dör vid 100 grader, åtminstone om man legat på hundra en stund. 

Några bakteriejäklar och även vissa mögelsvampar tillverkar giftiga ämnen däremot, och dessa gifter finns kvar även om bacillerna dör. Därför t.ex. en del maträtter där det finns risk för jordbakterier inte får sparas och ätas senare, det räcker inte att värma upp igen.

Risken att just något sånt skulle hända i just dom små små porerna i lergods är väl i praktiken minimala.

[perlennart]1
0

Förr eller senare så svalnar ju formen och det finns fett rester där bakterier kan frodas. Här skulle man kanske höra med en expert på området. Jag har hört någonstans att dålig keramik var ett sundhets problem i medeltiden, men om det är riktigt vet jag inte.

abbis
0

#15 + läggas i blöt…annars sprickor dom..

L.A.E
0

#18 visst  ska det blöt läggas i  minst 15 min innan ,annars kan det bli en riktig soppa i ugnen.

[rolnor]
0

Har haft en del kontakt med biokemister inom mitt yrke och dom använder en s.k. autoklav (http://sv.wikipedia.org/wiki/Autoklav) för att sterilisera sin utrustning. Det räcker INTE med 100 grader, mycket dör då, men inte allt.

johli
0

Hej!

har gjort ugnsformar i många år och brukar använda vanlig VM 2502 lera alltså den med chamotte i. Någon enstaka form har spruckit men jag brukar informera kunderna om att inte ställa en iskall form i en het ugn.

Just till ugnsformar är det bra att använda en glasyr som INTE krackelerar. Det är ju helt onödigt och leder bara till problem.

[perlennart]1
0

Det handlar ju inte bara om keramiken utan om matlagning, och skall man baka något och stoppa in det i förvärmd ugn så fungerar det ju inte att stoppa in den från början. Nej så svårt får det inte vara att kunna använda riktiga material.

abbis
0

#22 precis…

L.A.E
0

# 1   ugnselfast lera   Coerderit lera är ju bra och  nr 11

Men om man blandar leran själv och tillför  talk . Har för mig att talk i leran gör den mer värmetålig  också .

pyromanen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag testat salta på #11.s specialmassa. Gick rätt så bra tycker jag. Den innehåller nog lite för mycket järn för klara ljusa färger, men det gör inte mig något. Ska prova med kaolin på i nästa bränning om ca 1 vecka.

Det bökiga med att prova nya leror, engober och glasyrer i saltugn är man man skulle behöva testa med alla varianter och på alla platser i ugnen 😛

pyromanen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och insidan