Nybörjare, behöver tips...
Jag har precis införskaffat ugn och drejskiva och ska försöka få igång lite produktion här hemma. Eftersom jag är lite galen så tänker jag redan från början blanda egen glasyr (varför göra det lätt för sig). Alla tips är därför välkomna, mina önskemål är främst att få tag i bra, säkra recept på transparenta glasyer (stengods, jag tänker mig ca 1260 grader vilket väl motsvarar kägla 8?) som man sedan kan färga in (gärna tips på om någon har testat detta). Jag gillar blanka/halvblanka ytor och även när färgade glasyer är lite genomskinliga. Bra om de också fungerar på Porslinslera. Jag har letat här på forumet men hittar mest färgade glasyer…
Jag står just i begrepp att beställa hem lera och råmaterial till glasyerer men det är förstås skönt att slippa köpa på tok för många och dyra beståndsdelar på en gång, bättre att börja lite enklare och bygga vidare efterhand.
Jag har hittat ett par recept i böcker, kanske någon har testat dessa och kan dela med sig av sin erfarenhet?
Ett är blankt: Natronfältspat 40, kaolin 10, kvarts 30 och krita 20
och ett är halvblankt: Natronfältspat 61, Dolomit 9, Litiumkarbonat 5, kaolin 10 och kvarts 15.
Hoppas någon har tips att dela med sig av, det är lite förvirrande och skrämmande så här i början…
Tack på förhand,
Laurelin
Det verkar vara bra glasyrrecept som du fått tag i, möjligen kan jag undra om det första receptet verkligen blir blankt vid 1260 eller om det blir en matt glasyr? Kan tipsa om en bra bok av Emanuel Cooper med massa recept och bilder på glasyrer (jag tycker dock att han borde haft större bilder)http://books.google.se/books/about/The_Potter_s_Book_of_Glaze_Recipes.html?id=14wyE78xOiQC&redir_esc=y

Läs gärna Anders Fredholms bok om glasyrer, där beskriver han triangelinfärgning. Ett mycket roligt (tycker jag) sätt att få fram olika nyanser, som alla harmonierar med varandra.
Tack för hjälp och boktips! Jag lär återkomma med dumma frågor så fort jag kommer igång, men nu vet jag lite var jag ska börja 
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar!
En av mina favoriter för el-ugn;
2010-04-21 12:40 #2 skrivet av rolnor
Ett riktigt fint recept till oxidationsbränning, till 1240-1250grader, en halvtimmes utjämning, kan vara samma som "Anders Röda"
Jag kallar den "RedBrown"
RED-BROWN
'Dolomit 15,5
Li-carbonat 2,0
Benaska 10,3
Nef-syenit 25,8
Kaolin 20,6
Kvarts 25,8
FeO2 10,2 %
Har nu lagt in en mastig beställning på massa material, lera osv och har lite svårt att sitta still i väntan på att det ska komma hem så jag kan sätta igång. "RedBrown" verkar spännande, kommer nog att testa den inom kort (men jag börjar ofärgat). Just rött är lite trixigt har jag förstått, även den färdigköpta som jag jobbat med tidigare var väldigt nyckfull och kunde bli både brunaktig, gul och blåspräcklig. Plus att den gärna rann. Oftast fin i och för sig, men ibland vill man ju kunna bestämma…
Som sagt, jag återkommer här när jag har fler dumma frågor (jo, jag lovar att de finns).
Ha det bra så länge!
Nu får vi se om någon ser ett inlägg i denna tråd…
Jag har nu gjort den "blanka" glasyren och bränt. Det blev väldigt bra, dock inte så blankt som jag trodde. Egentligen gillar jag den lite sidenmatta känslan bättre, men jag är nyfiken på vad som kan ha gjort att det blev så? Dessutom känns det som om glasyren blev lite vitaktig (svårt att se eftersom jag har använt vit stengodslera och porslin - så det är ju vitt men jag tycker att det ser ut som om glasyren inte är helt genomskinlig). Men mina ljuslyktor i porslin (paper clay) blev ordentligt transparenta, så det kan inte vara särskilt täckande. Just paper clay-grejorna blev dessutom riktigt blanka, ganska annorlunda mot resten.
Jag brände oxiderande i 1260 grader, 20 min utjämning.
Hoppas någon därute kan hjälpa mig med analys :-)