Blyfritta
Hej… jag har blyfritta och boraxfritta. Hur använder jag dem? Hur använder man frittor överhuvudtaget? Letade lite efter detta, men jag får inte riktigt tag i nåt svar.

Du kan använda dem i glasyrer, boraxfritta gör jag rakuglasyr av och blyfritta kan du ha i lergodsglasyr t.ex. Även i stengodsrecept ingår ofta olika frittor.

Hej Avalon och tack för ditt svar. Men jag undrar HUR använder jag dem? Hur mkt och hur blandas de i och varför? Vad har de för inverkan?
Gullebo, enklast är om du skaffar dej en riktigt bra keramik bok om glasyrer, där står det i detalj vilka saker olika mineraler och frittor gör i en glasyr och vad man använder olika saker till. Dessutom massor av bra recept. Det är ett alldeles för stort område för att svara på en fråga när man skulle kunna skriva en bok om svaren.
Du har ju massor av olika råvaror så en bok vore nog en bra investering…:D
Blyfritta används för att sänka smältpunkten i en lergodsglasyr och bildar väl en glasyr i sej själv om jag minns rätt på fri hand. Boraxfrittan gör ungefär samma sak men med en annan sammansättning, den använder jag mest i rakuglasyrer, samt i vissa lågbrännande stengodsglasyrer, där för att öka utsmältningen. Du blandar i frittorna som vilken råvara som helst.

Ja som Lotta säger så är det helt omöjligt att svara på exakt hur, det är som att säga exakt hur man använder vetemjöl !
Jag håller absolut med om att det bästa i ditt läge är att köpa några riktigt bra böcker (t.ex coopers glaze recipes ), och testa att blanda själv så ser du vad som händer. Titta i trådarna med boktips ! Anders Fredholm har även skrivit en glasyrbok på svenska som är jättebra och grundläggande om material m.m. Den finns att beställa via hans hemsida. Lycka till !

Tack för svaren. Jag skall försöka med Anders Fredholm, det räcker med förvirringen kring alla påsar, utan att jag också skall behöva anstränga hjärnan med att översätta engelska.*s* Får väl köpa en sån däringa bok då… jag kanske kan använda den som uppslagsverk. Typ… jag hittar påse med viss benämning - slår upp ordet i boken och får veta vad det rör sig om. Det kan funka.
En fråga till bara
… kan man tänka sig att "strössla" i boraxfritta i en glasyr för att anpassa den till Raku? Har en fantastisk lila glasyr, som jag skulle vilja prova. Kan man ta en dl glasyrpulver och röra ut den i lagom med vatten och pytsa på med fritta? Hur mkt då? En nypa, ett krm, en tsk??? Går det överhuvudtaget? Sånt kan jag väl inte läsa i Anders Fredholms bok?

Det blir svårt att återupprepa om det skulle bli lyckat ifall du haft tsk och dl mått, det bästa är nog isåfall att göra om receptet och testa med olika % av frittan, upp till 20 kanske. Jag tror i.o.f att det skulle vara enklare att använda infärgningen i en rakuglasyr, då är det nog större chans att det blir bra. Eller hitta en snygg lila färgkropp och blanda i en vit el. transparent Raku. Men testa och blanda fritta i en skvätt av glasyren, det kan inte hända annat än att det blir fult !
Nej, såna här special grejer står inte i Anders bok, däremot får du en massa kunskap som gör att du själv vet vad som är värt att testa och inte, och vilket som är enklaste sättet att arbeta med glasyrer.
Håller med Avalon, köp en snygg färgkropp och blanda i en transparent rakuglasyr. Klart enklast, men visst ta och testa lite granna annars om du har lust med massa blandningar, alltid lär man sej något på vägen.