Jädrans också
Flera saker hade spruckit då jag öppnade ugnen efter skröjbränning av lergods. Har en automatisk ugn som bränner vid 960. Såg sen på den vita lerans förpackning att den skulle brännas vid 1000 grader. Spelar 40 grader så stor roll undrar jag, en ovetande 🤔Har läst någonstans att "vattenglas" kan limma ihop sprickor. Ska man blanda i något annat medel också eller räcker det med "vattenglaset"?
Hade krukorna exploderat? Eller hur ser sprickorna ut? Om leran inte har torkat tillräckligt kan vattnet spränga loss bitar. Att det skulle ha med skröjtemperaturen att göra tror jag inte.
Man ska kunna limma med vattenglas eller vattenglas + pulvriserad lera, men jag har aldrig lyckats särskilt bra med det. Är det saker som tagit väldigt lång tid att göra som spruckit? För det kan vara enklare att göra nytt än att laga.
Men kanske någon annan vet mer om att laga skröjat gods? 🙂
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Nej ingen explosion utan sprickor. Till exempel i några ljusfat och en väggljusstake som jag hade lagt ner jobb på. Man blir besviken och undrar vad som blev fel. Ja ja, man får ta nya tag men nog skulle det vara bra om det fanns något effektivt sätt att laga mindre sprickor.
Osynliga sprickor kan finnas där och blivit till under torkning som sen framträder i skröjen .Det kan även vara att det är dåligt fogat eller en blåsa eller att godset är ojämt tjockt.
Jag är ingen fän på att hålla på och laga saker blir aldrig riktigt bra..brukar göra om och göra rätt..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Man kan chansa lite:-) jag har lyckats med stengods att täppa till sprickor i skulpturer med egen tillverkad papperslera (blanda lera med finfördelat toapapper) både genom att skröjbränna igen - men också genom att bara glasera direkt ovanpå skröjat gods med "rå"/obränd lagning med glasyr utanpå. - kan finger men man får vara förberedd på att det kan gå fel. Lycka till!
Tack för tipsen, såg någonstans en som hade provat finkrossa skröjbränd lera och sen blanda det med glasyren man ska använda. Får prova mig fram.
Sprickor kan uppstå om godset har inte bränts tillräckligt högt. Då brukar sprickorna vara lite zik-zak, inte följa någon bestämd bana.
Sprickorna är inte i zik-zak utan raka. Jag har torkat godset länge och väl och haft det inplastat. Leran var ny då jag gjorde sakerna. Ja ja det är väl sånt som händer. Ska försöka limma ihop de saker som har de finaste sprickorna. Ett ljusfat fick en stor spricka så det får jag använda som tyngd till senare keramikprojekt.