Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1055 ggr
tippex
0

Glasyrfråga

Jag har använt en sotsvart matt SGglasyr (ej blandat den själv)under en längre tid och den har funkat perkekt, men helt plötsligt börjar den krångla.

Det blir som nålstick och skärven syns, som små hålprickar i en rad. Kan bli på en kant eller på en slät yta. Jag bränner i 1240 utj 20 minuter. Har försökt att sänka, höja tempen men utan resultat. Är det nån snäll själ som har nått tips om vad det kan bero på innan jag blir galen.

[perlennart]1
0

Har du ny typ av lera? eller ändrat på skröjtemperaturen? Har det börjat krångla efter att du fått en ny sändning glasyr?

tippex
0

Nej, har samma lera och samma skröjtemp, allt är samma!!!!

[perlennart]1
0

Så är det ju svårt att säga vad det kan vara eftersom du ju har provat med olkika temp. Skulle nog satsa på en ny glasyr.

Kissinger
0

En gång hände det mig att leverantören hade glömt bort att tillsätta ett pigment! Sån´t kan hända.

goken
0

Om det är en glasyr som "stått", länge färdigblandad, så kan glasyren förändras rent fysiskt. Jag skulle prova att köra den i kulkvarn 1 timma. Detta kan vara en möjlig lösning på ditt problem. Har själv haft erfarenhet av liknande problem.