Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 3324 ggr
Jessika
0

hallå saltglaserare!

Nu vill vi höra ALLT om kursen ni varit på hos Zaga!! Vi är nog lite avundsjuka allihop på er som hade möjlighet att komma iväg. Hoppas ni har mycket bilder och mycket att berätta nu när ni kommit hem Skrattande

pluppan
0

hehe

ja, nog är vi hemma allt igen och visst var det så roligt som man hoppas! jag får komma med ett längre inlägg senare för nu sitter jag på mitt vanliga jobb och smygkikar in på denna sida. jag har fått så mycket inspiration och förmånen att få träffa så trevliga människor. det känns lite pyrt att sitta här på mitt kontor idag när jag har så mycket idéer.

tack alla ni som var med och speciellt till dig zzaga som fixat allt! det var helt klart värt den långa resan (dalarna-österlen)

avalon
0

Ja jäklar va kul det var !! Och jäklar va trött jag var idag, efter en natt på tåget dessutom !! Jag är jättenöjd med kursen och bränningen och en superrolig helg, så det var helt klart värt både resa och (den jättelåga) kursavgiften. Både Zzaga och Lars delade med sig av mängder av kunskap och erfarenheter och var jättebra och inspirerande som kursledare tycker jag. Så tack igen, Zzaga och Lars !!

Denna kommentar har tagits bort.
Keraleij
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lärorikt och spännande var det att delta i processen med sättning, eldning och ugnsöppning. Himla kul dessutom att träffa andra från forumet här och bara prata keramik i flera dagar.

Jag instämmer i tackkören och lägger till ett tack till Zzagas mamma som servade oss alla med te under kursen och en jättegod middag på lördagskvällen.

Här är en glimt när vi precis öppnat:

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Keraleij
0

Här är en bild på min tekanna (som var översaltad på andra sidan och såg rätt lustigt prickig ut)

Jag vill inte lägga in några bilder på folket förrän ni andra sagt ok. Går bra för min del.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

pluppan
0

ok för mig

Keraleij
0

Den här bilden tycker jag beskriver stämningen under eldningskvällen bra!
Den föreställer en person som fiskar ut provringar genom kikhålet i dörren.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

lotta2
0

Ja, det var en utmärkt bra kurs. Både mycket prisvärd  (om ni ska ha en till, så se till och ta rejält betalt nästa gång Lars och Zzaga, det var värt mycket mer…;D) och oerhört intressant. Det var verkligen en upplevelse att se en hel bränning  i praktiken, och att få träffa alla som man bara pratat med på forumet. Så mycket trevliga människor och att få prata keramik oavbrutet i flera dagar är en upplevelse bara det!!

Jag tyckte dessutom att kursen var jättebra upplagd med föredraget om tegelsorter av tegel proffset Nils och dom intressanta studiebesöken vi gjorde. Brännmästare Lars har ju så mycket kunskaper att dela med sej och så pedagogiskt som han kan förklara är det få förunnat. Zzaga, hon är toppen på att dra ihop det hela och hålla humöret uppe på oss alla, förutom allt annat hon kan. Så tusen tack från mej till Zzaga och Lars från mej som nu är helt slut men fullständigt sprängfylld med inspiration och nya spännande idéer. Kyss Nu jäklar ska det ut och gjutas grund!!!

zzaga
0

Tack snälla ni!

Huset blev så tomt efter er, ingen att prata keramik med frammåt kvällskvisten ju.

Jesseica (och andra nyfikna naturligtvis) så här blev det!

--------------------------

Fredag:

En liten "föreläsning" av Saga och Lars i ugnens alla delar, funktion och byggnation. Vi satte ugnen, några glaserade medhavda saker. Lite trist väder, vi frös lite.

Lördag:

Efter frukost vandrar vi genom Stenshuvudsnationalpark över till Kajsa Hansson , hon visar sin butik och verkstad. Vi har enorm tur med vädret och solen skiner.

Går hem igen och äter lunch.

Efter lunch börjar vi elda i saltugnen. Eldningen pågår hela dagen. Lars lotsar oss genom reduktioner, saltningar och oxidationer. När det bröjar skymma på grillar vi marshmallows över den lilla grillplatsen brevid.

Söndag:

Alla är lite "dagen efter" (eller var det bara jag?). Vädret är sämre igen.

Förmiddag: Besök hos Thomas Alexandersons. Vi tittar på hans saltugn, butik och ateljé.

besök hos koperativet Kaos. Fika för några där.

Lunch

Besök hos Loise Ebbmar. Hon visar sin butik och  verkstad.

Kväll: Vi äter en gemensam festmiddag vid långbordet.

Söndag:

Vi bygger en rakuugn (som nästan blir klar).

Nils från Skånskeldfast visar och berättar om olika tegelsorter, isolermattor och eldfasta massor. Vädret är som tur är bättre igen.

Vi öppnar ugnen! Vi pratar lite runt resultatet.

Hemfärd.

------------------------

Ett stort tack till Lars, alla kursdeltagare, min mor, Tomas, Louise och Nils för all hjälp att göra det till så härliga dagar!!!

Bregotta
0

Åh, vad roligt att det blev så bra! Hoppas det blir en "nästa gång" då alla vi andra "avundsjuka" kan hänga på!

Bruzapetra
0

Vad underbart det låter!!!!! Nästa gång kan inget stoppa mig från att deltaga. Vilken toppenhelg för er alla och vad kul att få snacka keramik dagarna i ända. ´Grattis Saga och Lars, deltagarna verkar ju urnöjda. Hoppas på ännu mer bilder på både alster och deltagare:) Jättesnygg tekanna Kajsa!!

Petra

Ulla
0

Man blir riktigt avundsjuk, det låter som en toppenhelg. Samtidigt känns det kul att det fortfarande finns så mycket nytt att lära sig.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Dolomit60
0

Det var en enormt rolig, och lärorik kurs !

Själva bränningen, ledsagades av Lars Tärns mycket kunniga och lättbegripliga, illustrativa  komentarer, och förklaringar.

En annan snubbe, som likaledes hade en massa vädefull information att dela med sig av var keramikern Tomas Alexandersson, som dök upp under bränningen. Vi var senare och hälsade på i hans verkstad, och kollade på hans saltugn, och diskuterade olika problemställningar och dess lösningar i samband med saltugnsbygge.

Samtidigt fick vi möjlighet att se hans keramiska alster - WOW ! Han har en butik mitt ute i skogen, utanför tomelilla, och har man möjlighet ska man åka dit ut, och  kolla ! Han ställer tydligen också ut lite varstans i landet (samt här nere i Köpenhamn har jag just kommit undefund med) Man kan också gå in på hans hemsida:

http://www.thomasdrejare.com/

Men helst ska man se grejerna IRL !

Vi var också och hälsade på i Lars Tärns verkstad, och fick råd, och info rörande olika leror, drejning på gips-/spån-platta, avdrejning på tygservetter, och en hel del annat.

Efter en "kort promenad", (på omkring en halvmil)som höll på att ta kål på mig fullkomligt, (som följd av min almänt dåliga kondition, och mina i förväg dåliga ben) kom vi fram till Zzagas granne; Kajsa. Kajsa gör bruksting i traditionell krukmakarstil - fast med egen stil. Man kan se hennes grejer här på sajten, men även hennes produktion är roligare att se i verkligheten än på nätet. Nämnda promenad gav mig emellertid inte bara ont i fötterna, och anfåddhet; den gav mig också möjligheten att upleva en bit rätt häftig skånsk natur ! Det var fint väder, och egentligen ganska trivsamt att gå runt bland mossbelupna stenar, och höga bokar, och höjder med utsikt mot havet. (Som delvis kan påminna om ("mitt" ) bohuslän !) Och så fick vi ju se verkstaden, som sagt.

En av kvällarna fick vi inbakad lax, med potatis, sallad, och tsalziki.(eller hur det nu stavas)

Det var Zzagas mor som stog bakom den absolut delikata måltiden.

Och så en massa keramisnack förståss……

Det är inte riktigt möjligt att beskriva alltihop inågra få rader, men sammanfattningsvis var det en väldigt rolig, lärorik, och trevlig kurs till ett mycket lågt pris, vilket möjligjorde mitt deltagande.

Och Zzaga, Lars Tärn, och Zzagas föräldrar ska allesammans ha ett stort tack för genomförandet av kursen, och för att i största almänhet ha bidragit till att kursen på olika sätt var en mycket angenäm uplevelse !

Jessika
0

Ååååå… vad jag känner mig ledssen att jag inte kunde vara med. Det låter som ni haft det helt underbart!

Jag hoppas verkligen att jag kan komma iväg på nåt liknande nån gång framöver.

evax
0

Jag tackar alla som deltog och särskild Saga och Lars för en helt underbart inspirerande helg. Allt har inte landat än, men full av entusiasm kom jag hem och vände upp och ner på alla andra planer som nu får vänta - prio ett blir en någorlunda väl fungerande verkstad och att få en röd tråd i verksamheten.
Det är helt ok för mig att lägga ut bilder på vår "saltade" kermaik.

troll
0

Åååå-vad jag skulle vilja ha varit med. Tack för att ni delger er så mycket så att man får vara med lite,lite på ett hörn ändå,

Marie

Vanja-K
0

Nu har jag också kollat lite bilder och läst om ere trevliga kursdagar.Jag viiiiiiiiiiill också vara med om det blir en annan gång.Säg till långt iförväg så man kan fixa vik. på skolan.Vilken upplevelse det måste varit. Bravo till er som stod bakom kursen!Vanja-K

bitte-glantz
0

Hej

Jag lovade att bli medlem'!

och att nu är steget tagits !!'

Tack för en fantastisk helg hos Zaga !!

Bitte Glantz

avalon
0

Välkommen Bitte ! /Camilla

tiinaa
0

Har inte förrän nu hunnit till datorn, det är full rulle i skolan och hemma med olika projekt och värre blir det när man är borta SÅ LÄNGE.Det var dock värt det och härligt att träffa likasinnade i fyra dagar.Jag fick mycket inspiration och lärdomar till att fortsätta med mina ugnsplaner.Tack till Saga och Lars och alla andra som var med och bidrog till en lärorik helg.

Hubert
0

Så oerhört kul för er alla att det blev lyckat och hoppas det blir fler gånger och att jag kan få vara med då./Louise

rakuLotta
0

Jag instämmer, !!  Man blir ju bara sååå sugen på att få  va med nästa gång.Lars och Zaga, hur får man veta när nästa kurs blir aktuell?

zzaga
0

Tiina.

Kul att se dig här igen! Tack själv, det var roligt att träffas!!!:D

Hubert och RakuLotta, vi får se om det blir fler, om det blir av så lägger vi ut det i kalendariet:D