Alunskiffer
Halloj har gjort en glasyr med alunskiffer i som jag krossar och blandar med olika ämnen, men vad innehåller denna brända Alunskiffer egentligen? Den har används vid oljetilverkning under kriget och ligger i stora slagghögar…när man gräver lite i den så kommer det fram ett lager med bara gult material…är det svavel tror ni eller vad kan det vara..tänkte att det kanske finns lite keminördar här på forumet…
Blev glasyren snygg?
Jag tror alunskiffer kan innehålla allt möjligt olika beroende på vilka bergarter som ingår. Sen är det väl känd för att innehålla brändbart organiskt material. Svavel som du nämner lär väl inte vara kvar i glasyren efter bränning. Sen tror jag det finns nån koppling mellan alunskiffer och radon? eller så är det bara så på några av ställena där alunskiffer finns att det också finns radon.

Stämmer Pyro, radon å Alun har en koppling, lika så uran..googlade lite på bränt Alunskiffer och wow vilka grejer den innehöll…jo glasyren blev skitsnygg men det var ju bara ett litet prov och uppgrävd en kväll mitt i vintern så nu har jag vandrat runt lite på dessa kungshögar å tagit lite smakprov här å där, skall göra lite mera prover, det blev liksom som snöflingor i glasyren…fasst troligen blir de så bara en gång…Y never know but curiosity didn´t killd this cat;-)
Svavel kan sätta sig i glasyren och kopplas till kalcium/magnesium om glasyren nu innehåller kalk och magnesit. Kan bli som små vita skorpor som inte är upplösta i glasyren och det är naturligtvis ett glasyrfel som man bör undvika, det är grunden till att man inte så gärna skall använda bariumsulfat i en glasyr.
Har du bild Kinnekulle..Fick en påse skiffer från Grythyttan för många år sen som bara blivit liggande..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/