Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2886 ggr
Elorion
0

Koboltdioxid

Nästa fråga: Kan koboltdioxid ändra färg med tiden? Jag har en påse som är relativt ny som nästan är svart, en som är mörkt lila och en som är relativt ljuslila… alla är märkta med "koboltdioxid". /Anna-karin

zzaga
0

Det ena är nog koboltoxlid och det andra Koboltkarbonat

Elorion
0

Ojjejojj.. jag måste nog prova detta också. Koboltoxid, koboltdioxid, koboltkarbonat, koboltsulfat…. eeeh känns ändå som om oxiden ska vara den mörkare. Det är ganska svårt att vara helt säker på påsarna när man har "ärvt" dem.

zzaga
0

Oxiden brukar vara "starkare" än karbonaten.

Making Marks av Hopper är en annan bra bok som beskriver en massa spännande grejer man kan göra med glasyrer, engober och en massa andra spännande grejer:)

Elorion
0

Måste kolla om amazon har den, det låter bra:)

zzaga
0

Den är riktigt bra, en av mina favisar. De brukar ju sälja begagnade böcker på amazon också, brukar vara billigare.

Bregotta
0

zzaga, nu har du gjort så att jag köper en bok till!!! ;-) Verkar kanonbra - måste ha - kände jag! I´m a bookomainiac… Finns på bokus… Skrattande

zzaga
0

He he… sorry:) Men den ÄR verkligen bra! Står massa spännande grejer i den.

Jag är också JÄTTESUGEN på att köpa en massa böcker… skulle önska jag hade kosing till att köpa Lark´s 500 bowls och den andra med djuren i…men det får vänta lite.

Bruzapetra
0

Jag vill oxå ha den! köp, köp, köp….Penga mun

zzaga
0

He he…det var inte meningen att starta någon form av uppvigling till köphysteri här:D

Vi hade nån tråd för ett tag sedan om boktips, kanske dax att putta upp den igen?

Ulla
0

Finns det något bättre än böcker? Jag är också bokfrälst - har alltid varit det. Och allra helst ska dom handla om keramik!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

poja
0

Om koboltdioxid ändrar färg, vet jag ej, har aldrig träffat på det ämnet. Men koboltoxid gör det ej. Kolla på ostindieporlinet som räddats ur havet, där det legat i felara hundra år.

avalon
0

Koboltkarbonat är jätteljust rosa lila så det är inte så likt oxiden. Kobolt dioxid däremot har jag aldrig hört talas om och vet ej hur det ser ut.

pyromanen
0

Dina påsar måste vara felmärkte eftersom koboltdioxid inte finns.  Kobolt och syre kan sita ihop på två olika sätt: CoO och Co3O4.  CoO är ett mörkt grönbrunt pulver, Co3O4 är ett svart pulver.  Det är Co3O4man brukar köpa som "koboltoxid" om man är keramiker.

Koboltnitrat och koboltklorid är snygga rosa saker, kanske kan vara något sånt?  Är det fint pulver eller är det mer som små "saltkorn"?

pyromanen
0

Glömde din fråga om tiden.  Det är inte möjligt att koboltoxid förändras med tiden vid normal lagring.  Skulle den ändra färg skulle den även ha ändrat kemisk sammansättning och den kan inte reagera med luftens syre eftersom den redan är oxiderat och den är inte vattenlöslig så att den skulle kunna reagera med luftfukt…  Det måste vara så att det är olika saker i dina påsar. Kan du inte fotografera lite?

lotta2
0

Jag tror också att du kar koboltoxid och koboltkarbonat, och att dom är felaktigt märkta.

abbis
0

Kan det vara så att dom är brutna på olika ställen i världen.Jag fick problem med kopparoxid då leverantören bytt importör..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

lotta2
0

Koboltkarbonaten kan skifta lite i förg, jag har en som är vädligt syrenlila och en som är mer svagt blåila så lite kan det säkert skilja i färger på brytningar . Men det är ju ett betydligt finare pulver på karbonaten än oxiden så man tar ju inte fel.

Elorion
0

Jag ska fota dem… Tack för ett bra svar pyromanen.

Elorion
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på pulvrena. Passar på att fråga om "lavendelaska och svm1, är det nån av er kunniga och berättarvilliga snälla ifokusar som kan tala om vad det är…:)

pyromanen
0

Hmm.  Det helsvarta ser ut som koboltoxid brukar se ut och den nederst til höger där du skrivt "som salt" ser ut som koboltnitrat.  Om du låter ett saltkorn koboltnitrat ligga framme i luften suger det fukt från luften och blir kladdigt.

Värre med de två andra??? Jag vet inte vad det kan vara. Rent koboltoxid kan inte ha olika färg beroende på var i världen det kommer ifrån, men man kanske kan tänka sig nånting som inte är rent?   Man hittar kobolt som avlagringar i lera i marken, om det är med lera i pulvret också kanske det kan vara grått…????  Att göra små glasyrprov kanske?

Ingen aning om "lavendelaska" eller "svm1".  Denhär "farbror gammal" lever inte längre så du kan fråga honom?

Elorion
0

Tyvärr har han lämnat in för den här gången, så jag kan inte fråga "farbror gammal" Vad han hade i sina små påsar egentligen. Men uppenbarligen kan han inte ha märkt påsarna rätt:( Det är ju inte så många gram det handlar om men ändå. Jag tycker inte att det är kul när saker som bara ligger inte kommer till någon nytta eller åtminståne att man vet VAD det är.

Pyromanen: Tack för de utredande svaren! Kul att du bjuder på kunskap!

Jag får helt enkelt prova mig fram och döpa dessa pulver till nåt eget som "farbrors gammel lila"…hihihi

lotta2
0

Lavendelaska är som det är : aska från lavendelbuskar. Jag har också ett kilo som jag vaktar över …:D 

Det andra som är märkt svm1 är det inte chamotte? Jag hade ett par spänner ( också från en gammal nerlagd verkstad) som var märkt likadant.

Elorion
0

Jag kan nog med största sannorlikhet säga att svm1 inte är chamotte. Jag skulle kunna tro att det är torkad lera… men jag vet ju inte. Jag får nog helt enkelt prova mina pulver. Men nackdelen är att det kommer ta lite tid om jag inte kan låna in mig på någon annans ugn. Min ugn är nämligen på 600liter och bränns med gas… Bara att producera på:)

pyromanen
0

Vilka särskilda egenskaper har lavendelaska jämfört med annan aska ? (Nyfiken bara)  

#21, varsågoda Elorion.  Jag är jättenöjd med att slit-pluggandet av kemi som inte alls var mitt favoritämne och som jag inte haft någon som hälst användning av i mitt yrke äntligen visar sig vara till någon nytta.  Har senaste året flera gångar frivilligt läst i mina gamla kemiböcker som "godnat-läsning" :)

Elorion
0

Har ingen aning vad lavendelaskan gör för speciellt. Men det låter som en drottning bland askorna hihihi intressant. Mmmm kemi var det ja. Jag kan det mest behövliga…. inte ett uns mer, men man lär sig lite till varje dag känns det som:)

mariacot
0

Hej Zzaga i medelande 7i denna tråd skriver du …Den om djuren

-då blir jag nyftken,vad är det för bok?/Maria C

lotta2
0

Maria C, det är nog denna som Zzaga menar, den är jag själv mycket sugen på…500 animals av Larks books http://www.amazon.com/500-Animals-Clay-Contemporary-Expressions/dp/1579907571

zzaga
0

Jupp, det va den jag menade:)

mariacot
0

Tackar för det! Den ser spännande ut.