Drejskiva
Jag har ett tag varit på jakt efter en begagnad drejskiva och har nu hittat en på annons som heter JUNIOR IV-R32. Drejplattan är 20cm i diameter och varvtalet uppgår till 180varv/ min. Jag undrar om det är någon som känner till märket och om 180varv/min är tillräckligt för att göra lite större saker.
Linnéa
Jag vet inte särskilt mycket om drejskivor, men jag tror inte att det räcker att veta hur fort den går. Den kan nog vara både snabb och svag samtidigt. De flesta drejskivorna som finns i katalogerna går upp till 210-250 varv/min.
Ingvar har tydligen byggt en själv så han vet säkert mera.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det där är ju i en liten bordvariant, inte så stor. en "normal skiva" är väl ca 30 cm i diameter skulle jag tro. skulle tro att det blir knepigt att göa nåt stort på den.
åse
Hej Linnea. Vet ingenting om det märket. Tycker du ska be att få testa den lite innan du bestämmer dig. Det finns några saker att tänka på: Du ska kunna belasta skivan med några kila lera utan att den förlorar kraft altför mycket,,,en del skivor kan ha hög ljudvolym vilket är tröttsamt i längden,,,är det en fast eller lös fotpedal, drejskivor med lös fotpedal kan du bygga upp för att få en bekvämare och bättre arbetsställning och slipper sitta med krökt rygg. Begagnade skivor med sk. kondrift kan slira lite och vara slitna, men det går oftast att justera och kanske byta drivring.
Lycka till önskar ingvar
Hej på er!
Tack för era synpunkter. Jag bestämde mig för att inte köpa drejskivan då den auktionerades ut på tradera och beslutstiden var för mig alltför kort. Jag har funderat fram och tillbaka och kommit fram till att det nog är smartast att satsa på en lite bättre skiva, så jag letar vidare!
Linnéa
Jag tror att det var ett klokt beslut.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det visade sig sedan att det var klokt. Idag har jag köpt en eldriven drejskiva Shimpo, en sparkskiva, en ringugn och lite verktyg för 3.500:- Vilken lycka!!!
Jag har en fråga om ugnen dock, är det någon som känner till märket Scandia Ovnen As och har erfarenhet av fabrikatet. Jag vet inte något om hur stor den är förutom att den passar bra till hobbyverksamhet och att den kan bränna stengods.