Stenhård bottensats...
Min glasyr lägger sig som ett jättehårt lager på botten som tar lång tid och mycket muskelkraft att slamma upp. Den sätter sig redan efter en dag. Tänker att det måste finnas nått trix med detta problem.
Undrar alltså: Finns någon kemikalie eller nåt som man kan blanda i för att kunna röra upp bottensatsen lite lättare??

Bentonit eller ställmedel. Ställmedel är nog bäst att köpa på samma ställe där du köpt glasyren (om du inte gjort den själv )så det är något som passar ihop. Bentonit brukar jag ha 3 %, tror inte man skall ha mycket mer än så.

Har du satt till ställmedel? Om du har och det ändå är svårt så brukar jag slå av vattnet och karva med kniv i kakan, lösgöra bitar, samtidigt som jag tillsätter vattnet slattvis, tills det har löst sig.
Nej, har inte tillsatt något! Det är en färdigköpt glasyr.
Vad är ställmedel egentligen och funkar det lika bra med bentonit, eller?

Ställmedlet ser till så att glasyren blir lättare att arbeta med. Vet inte exkat vad det är, alltså vad det innehåller, det är säkert olika.
Jag har aldrig köpt ställmedel, alltid använt bentonit, men jag blandar egna glasyrer. Vet inte vad som funkar bäst, men jag tycker bentoniten funkar bra, och det är ju billigare.

Jag använder ställmedel från Cebex i mina egenblandade glasyrer. Det hjälper bra! Bentoniten bör torrblandas i glasyrpulvret innan vatten tillsätts- den blir stenhård om du pytsar direkt i vatten. Har även hört att saltvatten hjälper, har dock ej testat det själv. En flaska ställmedel räcker länge, mitt ska man ta 10 droppar per liter färdig glasyr…
Prova med några droppar vanlig matättika !
eller 10% kaolin
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jahaja, ja jag är för det miljövänliga, så om det finns nåt utan farligare eller okända kemikalier så provar jag gärna det.
På tal om såna, kan man inte använda vattenglas? Terra sigillatan jag gjorde, har ingen bottensats alls, och där finns vattenglas i…?

Men samtidigt så har ju vattenglaset gjort så att dom grövre och finare partiklarn har separerats, och det är ju bara det finaste som är själva sigillatan. Så det är nog inte så bra för vanlig glasyr kanske.

Hej… jag har ett otal gamla hinkar med helt torkad glasyr. Är det lönt att överhuvudtaget lösa upp dem, eller skall jag kasta "skiten"?
Är den enda vägen att hälla på vatten och vänta på att det löser sig av sig själv, eller finns det nåt speciellt knep och nåt särskilt jag kan göra för att snabbt och lätt kunna återanvända dessa glasyrer.
Jag har ju dessutom ingen aning om hur mycket vatten jag skall tillsätta? Nån som har något eller några tips?
Glasyrerna löser sig inte - de är bara uppblandade i vatten. Häll på litet vatten och försök att röra upp glasyren med en mixerstav tex. När du fått loss allt så häller du i mera vatten så att konsistensen känns bra och till sist silar du alltihop. Hur mycket vatten? Känn dig för. Det beror ju på hur stora mängder glasyr du har.
Iofs så har jag själv aldrig haft helt uttorkade glasyrer, men jag tycker att det borde funka.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Alternativet är att göra som när man återvinner lera. Krossa glasyrklumpen och häll det i vatten, låt står något/några dygn och rör sen upp med mixerstav eller vad du nu brukar använda. Sen sikta. Det är nog bra om du kan stå utomhus och ha någon slags mask på dig när du håller på med den torra glasyren, det kan säkert damma ordentligt.

#11 Hur menar du? "Glasyrerna löser sig inte"?? Menar du att den hårda "glasyrkakan" inte löser sig? Jodå, det gör den, den löser sig, men det tar ju sån jäkla tiiiiid… det är jobbigt!*s* Jag var ute efter nån "genväg".*s*
"12… jag skall prova det du beskriver, för den vägen har jag inte provat tidigare, att krossa den torra glasyren först. Rimligtvis kommer då vatten åt mer glasyr snabbare och man slipper vänta på att den innersta sista kärnan skall lösa upp sig… det borde gå lättare och snabbare. Jag skall vara försiktig med dammet, tack för omtanken.
Skall nog investera i en blandningsstav till borrmaskinen… det borde underlätta. Ja just det, sen skall eländet siktas också…*suck*
Tack ni båda för era svar… så skönt att ha nån att rådfråga.
Den som söker finner: det står i Ceramas katalog, under "bentonit" :"används som anti bottenfällmedel i glasyr (flytande).
Tack för svar!!!