Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 4489 ggr
Godsagare
0

Kavlingsbord tips?

Trots att jag inte har plats i verkstan funderar jag på att skaffa kavlingsbord. Får väl stå hemma tills drömmen om större verkstad slår in… Har ni tips? Nåt ni är extra nöjda/missnöjda med? Varför? Märke? Tips om bra säljare? Får kolla Blocket lite mer noggrant också… Prisklass? Helt enkelt, vad behöver jag tänka på innan köp? Tack på förhand!

KeramikeniSkredsvik
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en gammal handvevad mangel, funkar alldeles utmärkt för mina behov.

Godsagare
0

Tack! Får kanske kika efter en sån. Nåt jag behöver tänka på när det gäller äldre mangel?

[perlennart]1
0

Att valsarna är raka och fina och att det går att ställa in tjockleken utan problem

RudeGirlPottery
1

Jag har provat två sorters kavlingsbord. Den ena modellen har iläggsskivor som ger olika tjocklek på leran. På den andra är valsen höj- och sänkbar vilket är betydligt smidigare än alla dessa skivor. Tycker jag. Dessutom kör jag med "vindtyg" istället för textil. Alltså sånt där som man köper på rulle på bygghandeln och använder vid husbygge. Det skrynklar sig inte lika lätt. Mitt kavligsbord står mitt i verkstaden och funkar som avlastningsyta/arbetsbänk när jag inte kavlar på det.

Godsagare
0

Tack för tipset om vindtyg! Ska jag se om jag hittar.

AnnieH
0

Men va spännande att man kan använda en gammal mangel!

Hur går det till keramiken i skredsvik? Jag har aldrig använt ett kavlingsbord. Tar du helt enkelt en hyffsat tillplattad lerklös och lägger den mellan två tyg och vevar igenom det?

Nu blir jag sugen på en gammal vevmangel!

KeramikeniSkredsvik
1

Jag plattar till och kavlar ut grovt, lägger leran mellan ett grovt galontyg - tygsidan mot leran. Och så lägger jag distanser, på var sida om leran, som går med i kavlingen och ger tjockleken på den kavlade leran.
Kolla också, som perlennart säger, att valsarna är raka och fina. Mina mangel ger inte en exakt slät och jämn yta, men det är bra nog för mig.

AnnieH
0

Tack! Nu skall jag leta mangel:)

[ekdama]
0

Till RudeGirlPottery Jag har också läst någonstsns att vindskydd skulle vara bra använda vid kavlong men  har inte lyckats hitta detta. I vilken butikskedja handlar du och har du ngt artikelnamn?

RudeGirlPottery
0

#9 Jag använder en vindduk från Byggmax, kolla här

Det heter tydligen "Vindskyddsfolie" och verkar finnas på Beijers, Cheapy, Bygghemma mm.

[ekdama]
0

Tack RudeGirlPottery, då ska jag kolla byggmarknaden!

Denna kommentar har tagits bort.