Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2156 ggr
Ulle11
0

Lerpriset???

Hur kan leran vara så dyr i Sverige. Jag köpte lera i Norge nyligen, Vingeling K129. Den kostade 83.- nkr + moms. Det vill säga knappt 130 skr ink. moms. I Sverge får jag betala 240.- för 10 kg för Vingeling k129. Man sparar lätt in resan om man bor närmare gränsen.

[perlennart]1
0

Man kan ju också köpa lera för så där 350 euro/t så är det ju mycket billigare även än i Norge

abbis
0

Billigare i Norge ???? Alla norrmän är lyriska över våra priser..

Allt handlar nog om om du köper 1 ton eller 10kg..Mitt pris för 1.5 ton för en månad sen var 6.50 :-kg

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[Solbacken1]
0

Får man fråga var i Norge du köpa? Man kunde kanske göra en utflykt dit.

Tack på förhand

Ulle11
0

Jag håller på med skulptur så jag köper bara 100 kg åt gången. Jag skickade bud med en bekant men jag tror det heter WALDM. ELLEFSEN AS, öster om Oslo.

[rolnor]
3

En liten kommentar om riskerna att frakta stora mängder lera med bil;

Hade ett släp och köpte ett ton lera hos Cebex, körde mot Adelsö. Helt plötsligt börjar bilen kränga våldsamt sida till sida och det var på vippen att vi hamnade i diket. Vi hade packat leran över hela släpet, inte staplat den i mitten och det var nog vårt stora misstag, hela släpet med leran blev till ett svänghjul som råkade i resonans med bilen vid hastigheten vi höll; SÅ, sprid inte ut leran, låt det ligga i mitten av släpet!😮

Godsagare
1

Jag köpte 250kg lera i Essen i Tyskland när jag ändå var på väg till Rakuvaria i Holland.
Tog allt i bilen och kunde sprida det fritt eftersom jag reste ensam.

Kilopriset blev 5.70:- tror jag. Klart mycket billigare än de 14:- till 16:- man får betala här. (beroende på antal kg)

Helt klart att sverige har skyhöga priser jämfört med våra grannländer!