Lerpriset???
Hur kan leran vara så dyr i Sverige. Jag köpte lera i Norge nyligen, Vingeling K129. Den kostade 83.- nkr + moms. Det vill säga knappt 130 skr ink. moms. I Sverge får jag betala 240.- för 10 kg för Vingeling k129. Man sparar lätt in resan om man bor närmare gränsen.
Man kan ju också köpa lera för så där 350 euro/t så är det ju mycket billigare även än i Norge
Billigare i Norge ???? Alla norrmän är lyriska över våra priser..
Allt handlar nog om om du köper 1 ton eller 10kg..Mitt pris för 1.5 ton för en månad sen var 6.50 :-kg
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Får man fråga var i Norge du köpa? Man kunde kanske göra en utflykt dit.
Tack på förhand
Jag håller på med skulptur så jag köper bara 100 kg åt gången. Jag skickade bud med en bekant men jag tror det heter WALDM. ELLEFSEN AS, öster om Oslo.
En liten kommentar om riskerna att frakta stora mängder lera med bil;
Hade ett släp och köpte ett ton lera hos Cebex, körde mot Adelsö. Helt plötsligt börjar bilen kränga våldsamt sida till sida och det var på vippen att vi hamnade i diket. Vi hade packat leran över hela släpet, inte staplat den i mitten och det var nog vårt stora misstag, hela släpet med leran blev till ett svänghjul som råkade i resonans med bilen vid hastigheten vi höll; SÅ, sprid inte ut leran, låt det ligga i mitten av släpet!😮
Jag köpte 250kg lera i Essen i Tyskland när jag ändå var på väg till Rakuvaria i Holland.
Tog allt i bilen och kunde sprida det fritt eftersom jag reste ensam.
Kilopriset blev 5.70:- tror jag. Klart mycket billigare än de 14:- till 16:- man får betala här. (beroende på antal kg)
Helt klart att sverige har skyhöga priser jämfört med våra grannländer!