Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1480 ggr
Godsagare
0

Försäkring verkstad

Hej!

"Bortaskydd" kallas det som försäkrar lösöre utanför hemmet genom hemförsäkringen.

Jag har Moderna idag, övergår till ICA (ff Moderna men billigare) i höst.

Tyvärr har de max 50000:- som försäkras via deras bortaskydd.

Har hört att Folksam ger kunderna möjlighet att höja det beloppet.

Hur gör ni med försäkring av det ni förvarar i en verkstad som inte är ansluten till hemmet?

Frågan är ställd till er utan företag eftersom företag har egna försäkringar…

Bara min drejskiva skulle väl kosta 26.000:- att köpa ny…

Min 200 liters ugn törs jag inte fundera på vad jag skulle tvingas betala för…

Sen tillkommer ju råmaterial, lera, övrig utrustning och verktyg…

Ulla
0

Det verkar som om många här har företag eller kanske bara hyr plats i en verkstad där maskiner ingår. Om man är med i en cirkel har man ju inte heller egna maskiner utan kanske bara en del egna verktyg. 

Hoppas att någon tittar in som kan svara på din fråga.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Godsagare
0

Tack Ulla!

Det borde finnas fler i samma sits som jag. Hoppas de hittar hit. ;-)

abbis
1

Kanske inte så många som tänker att dom ska försäkra sina saker..

En ugn får du ju ingen ersättning för om du har sönder den själv . Ska du däremot flytta den kan du ta en tillfällig flyttförsäkring .Nån avbrottsförsäkring är inte aktuellt heller om du inte har företag..

Är det en egen hyrd lokal så kanske en vanlig lite modifierad "hemförsäkring" skulle funka..Det är ju brand man är mest rädd för.Kolla med ditt bolag och helst några fler och ta in offerter

/abbis

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Godsagare
1

Anledningen till mitt intresse är att jag hyr verkstad på Husby Gård.

Ja ni vet, DET Husby…

Vår verkstadslänga sattes i brand och även om mycket kunde räddas så blev massor förstört.

Nu har jag inte min verkstad i den byggnaden utan i storstugans källare.
Men självklart var jag orolig för att även den skulle tuttas på…

Jag har kollat med några bolag och även kollat nån jämförelse på nätet mellan olika bolag.

Medlemmarna här brukar ju kunna svara på det mesta. ;-)

Om inte, så kan det ju vara läge för några att se över sitt bortaskydd nästa gång det är dags att byta bolag.
Mitt försäkringsbolag meddelade att ifall jag vill byta bolag pga att mitt bolag inte tillhanda håller en specifik tjänst, hade jag rätt att byta bolag på dagen!
Alltså INTE behöva vänta tills brytdatumet som man normalt måste göra.

Har inte pratat med Folksam då det lugnat sig och jag fått massa annat att ta itu med.

Kom gärna med kommentarer om hur just du löst försäkringsfrågan, det är intressant tycker jag.

abbis
0

Att byta bolag när innan en försäkring går ut är jättelätt..Sluta betala premien.Har man autogiro är det bara att säga upp den.Ett tips som jag fick av en försäkringskille när jag skulle byta..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/