Sommarstiltje...
Hej,
här verkar råda lite av sommarstiltje på keramik.ifokus. Vad gör ni alla i stället? Grillar, jobbar järnet me datt sälja eller har ni kanske åkt till Grekland på inspirationsresa?

Håller med dig. Det är lite "trök" just nu. Själv har jag kommit hem från försäljningresa. Skall försöka att hålla mig undan verksta`n och umgås med andra semsterfirare. Har just nu besök av engländare.
Håller med er. Vi är hemma till och från under juli. Målar om på kollonin. Tur att det kommer någon regndag, så man får vilaaaaaaaaa.Fyller på ölfällorna. Superbra sätt att fånga mördarsniglarna. De dör av sig själva.behöver bara tömma burken . Inte så äckligt!!!!!! Drejade lite häromdagen. Det var härligt! Testat Terra sigillata. Får se om det märks vid bränningen. Måste ha lite till en svart och rakubränning i sept. Det gäller att börja i tid.Bada???? Det får man väl göra en solig dag i fågrlbadet.Håll tummarna att det blir fint i början av aug. Då ska jag till Småland.Vi får snart besök av englands folk.Barnbarn som kommer hem. Kul!
Hur gick det på försäljningsresan poja????
Jag hade planerat att dreja litet medan det regnade idag, men blev istället meddragen på svampjakt. Det började litet tråkigt utan att vi hittade någon svamp alls, men på vägen hem gjorde vi en "snabbkoll" på ett ställe och blev fast. Där fanns hur mycket kantareller som helst. Jag har aldrig plockat så mycket förut. Så när jag kom hem så fick jag tillbringa massor av tid med att ta reda på all svampen. Det kändes som en riktig skattjakt, och vi hittade guldet till slut.
En härlig dag trots att det kom en riktig skur medan vi var ute.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Det gick över förväntan. Det är så roligt att möta kunder och få "testa" av det man gör. Man upphör aldrig att förvånas. Det som jag tror skall gå hem blir kvar medan det som jag tror skall bli ratat säljs! Sara Löfgren har köpt mina Trollsländemuggar. Det blir väl ett bra försäljningsargument.

Fullt upp med förberedelser inför Hantverksmässan i Båstad. Tänker alltid att jag ska vara ute i god tid och ha allt färdigt månader i förväg men har hittills inte lyckats någon gång…Men efter mässan ska jag minsann ha semester i två veckor har jag bestämt mej för.

Jag håller med om att det är lite lugnt nu. Själv har jag första semesterveckan nu, jätteskönt, men ändå svårt att slappna av på nåt vis. Jag har plöjt böcker om glasering och glasyrer och gjort en beställningslista på vad jag ska köpa hem för att börja blanda!
Det har varit lite dåligt väder senaste dagarna men idag när jag tittade ut så det ut att kunna bli fint. Isåfall blir det att åka till stranden och ha det mysigt!

Jag jobbar själv så mycket jag orkar. Har öppet min butik onsdag-söndag och försöker däremellan stoppa in lite kurser. Sen kommer det folk även om jag har "stängt". Måste fly hemifrån ibland för att koppla bort jobbet litegrann, tex genom att åka och köpa ny tvättmaskin som vi gjorde i förrgår… Semester blir det väl i september i bästa fall.

Ja, visst är det sommarstiltje. Jag sitter på jobbet och passar telfonen på heltid trotts att jag normalt jobbar halvtid här. Att passa en telefon som inte ringer är jätteobbigt. Helst skulle jag vilja vara hemma i min verkstad med leran. Men idag ringde två kunder och beställde och det är ju kul. Jag sitter mest och gör reklamblad för höstens kampanjer, vilket också är väldigt roligt. Någon gång om dagen kollar jag in den här sajten och läser några inlägg.
Jag hade semester veckorna före midsommar och var på keramikkurs på Tjörn. Vilken härlig avkoppling! Vi brände förutom i el-ugnen även både raku och i grop och tunna.
Nu vill jag bränna mer Raku men har ingen rakuugn. Funderar på att bygga en för gasoleldning. Maken tänker köpa en gasolbrännare för ogräsbekämpning och då kanske det går att bränna Raku med den. Har någon erfarenheter av det? Finns det kanske någon i närheten som man kan bränna Raku tillsammans med? Jag bor i Mehedeby, norrduppland och jobbar i Gävle.

8, Jag bor strax utanför tierp (ullfors bruk) och har ofta önskat mig en "rakukompis" när jag stått och svettats vid ugnen. Bränner mest vedeldat dock, och ugnen är fallfärdig så jag skall mura upp en ny nu i början på hösten. Men du är jättevälkommen sen !

Här har jag bara väntat på att få veta när det ska börja rivas i verkstan o butiken. Nästa vecka börjar de nu och det tar nog en tre månader kanske. Men nu har jag bestämt mig för att tänka positivt och ska börja skulptera och göra mina askar som jag tänkt så länge. Och även bygga mig en rakuugn, vedeldad. Avalon, du som kör med ved vad använder du dig av för ritning eller har du hittat på nån själv? Om du vill dela med dig av den vore jag jätteglad:) Har hittat en i Sisefkys bok, eller vad han heter, men tycker den ser lite för liten och låg ut.
I förrgår flyttade vi min skandia ugn, tung som ett as, till mitt nya ugnsrum. Då brakade hela golvet i verkstan samman och då sände jag en tacksam tanke till översvämmningen som gjort att jag får ett nytt golv i verkstan. Annars hade jag ju fått bekosta det helt själv, nu står försäkringsbolaget för det:)))) Ibland kan man ha tur i oturen. Nu går jag och är sugen på att beställa en ny ugn också från Tärn. Det blir ett sånt tjusigt ugns och glasyrrum!!! Så nu har jag nog cirka 70 kvm att hålla till på, det känns så lyxigt! Ja, när golven är ditlagda igen då:)
Det har börjat hitta hit en del turister nu också men nu får det bli att sälja ute eller i förrådet till allt är klart. Har helt kommit in i sommarlunken, i sommarvädrets frånvaro… Kan inte säga ena dan vad jag gjorde igår. Dagarna liksom virvlar förbi.
Som jag sagt innan, tar tacksamt emot tips på rakuugnsbygge!!!! /Petra

10, jag har byggt efter egen ritning, men den ser nog ut som dom flesta rakuugnar så det är absolut inget avancerat. Jag kan försöka scanna in den och skicka till din inkorg om det går, annars kanske jag kan få en mailadress ? Ska försöka göra detta så snart som möjligt.
#10 Tråkigt för dig att inte kunna jobba som du tänkt.Men humöret och det positiva tänkandet finn, ser jag. Bra! Nu kan du göra annat som du tänkt. Tur i oturen! Inget ont som inte har något gott med sig. Som det gamla ordspråket. säger. Nu kan du koncentrera dig på skulptering och dina askar.Vilket fint ugnsrum - glasyrrum du verkar få. Skicka en bild så vi får se. Häls. Vanja-K

Har varit några dar i skärgården och bl a plockat kantareller. Åkte hem nu när det blev "stormvarning". Varit en sväng till verkstan o tittat till men väntar med att jobba.. ska ju va ledig nu..funderar att kolla skogen här, om kantarellerna kommit upp men just nu ösregnar det.. fast det finns ju regnkläder..
kittar fönster.. eller snarare: pillar bort gammalt kitt, tar ut rutor, skrapar, slipar, tvättar, torkar, oljar, stiftar i rutorna igen, kittar, torkar, grundar, torkar, målar, torkar, målar, tvättar/putsar….
Det finns fördelar med att bo i ett stort pippi-långstrump-hus med plats för hästar på verandan… och så finns det nackdelar….