fat på fot
jag har gjort flera fat och skålar på fot under de senare åren och vid dessa tillfällen funderar jag på vad som är proportionerligt förhållande mellan fat och fot i bredd? uppskattar era synpunkter och hur ni ser på det! ett exempel är ett tårtfat med en bredd på 30 cm, hur bred ska fotens bredd vara, den som möter bordsytan? när jag tittar på färdigköpta, industritillverkade, så verkar fotbredden vara 2/3 av fatets bredd.
Är inte det mycket en smaksak, finns väl inga regler så länge det inte blir alltför vingligt?
klart det är en smaksak men formgivning och proportioner följer ibland vissa principer.Min förhoppning var att någon kunnig kunde ge mig en ledtråd.
Kanske det skulle studeras lite gyllene snittet
De som gör matematiska analyser av vad som attraheras brukar prata om gyllene snittet. Den proportionen är 1.618, så det är ju inte långt ifrån den 2 till 3 proportion du hittat, evaform!
Men jag tycker det är svårt att bortse från höjden. Den spelar ju också in i hur proportionerligt tårtfatet är. Så jag har inget bra svar på frågan, fast den är intressant…
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Följ dina inre principer, och om du gillar slutresultatet är du på god väg.
Ja helt rätt #5 men det som jag tyckte var bra igår ser för jäv-t ut idag ;)
Så tycker jag ofta att det är! Men det är väl det som kallas utvecklig! Hur ofta blir man egentligen nöjd med det man gör? Inte så ofta för min del i allafall
#7 Visst är det så! Fast att var missnöjd dan efter är lite för snart… Det är väl då man börjar längta efter de klara tydliga svaren TS efterfrågar?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag brukade överdriva formen lite för den planas ut under arbetets gång ex. gör fot-basen lite mindre än vad som ser ok ut, bara det inte blir opraktiskt sen vid användningen. Kanten som möter bordet är också viktig i förhållande till övrigt. Fat på fot är nog en av dom absolut svåraste former att göra om man tänker efter.