Bygga vedeldad rakuugn
Vedeldad rakubränning är en mycket trivsammare upplevelse än gaseldad av flera anledningar. Inte bara för att ljudet av knastrande ved är trevligare än bullrande gasbrännare, och för att man kan grilla i glöden under eldningsgallret, utan också för att tempot i bränningen blir så naturligt. Med gas blir det långa väntetider och stress vid urplockningen, med ved arbetar man lugnt hela tiden.
Man kan bygga en vedeldad rakuugn på flera sätt. Man kan gräva en tunnel i marken t ex, eller mura den i tegel. De skisser jag gjort är för att bygga en rakuugn i lecablock, men principen är densamma för alla ugnar.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
- Redigerat 2024-11-06 08:34 av Ulla
För att bygga ugnen behöver man (minst) 21 hela och 4 halva lecablock.
Det behövs ett galler, som enklast görs av armeringsjärn.
Man behöver sand i botten av ugnen.
Taket över ugnskammaren kan antingen staplas av ytterligare tre lecablock eller med en sättplatta.
Man kan antingen ha en lucka eller lecablock för eldgången.
Och så behövs det en sättplatta. Den kan man ställa på pelare i sanden.
Vår ugn såg ut som på bilden, med förvärmningskammare av tegelstenar över eldgången.
Så här ser ugnen ut i genomskärning.
Sanden som fyller botten och går upp i en sluttning isolerar mot marken, så man behöver inte gjuta ett underlag eller dylikt. Lecablocken utgör bara väggar och tak.
(Det har fallit bort ett ord ur bildtexten - det ska stå att gallret kan vara armeringsjärn!)
Om ugnen inte vill gå upp i temperatur är det kanske för att det drar in kall luft på fel ställe någonstans.
Som synes på fotot ovan stänger man för vedinkastet - det är för att luft ska dra in under veden och inte blåsa ovanför.
Luften ska dra genom veden, därför måste sandsluttningen nå fram till gallret.
Till sist ska draget gå bakom sättplattan (eller genom den om man har en hålad sättplatta). Om det glipar framför sättplattan når elden inte krukorna.
Lägger upp de här bilderna för att en av mina elever planerar att bygga en vedeldad rakuugn. Hojta till om något behöver förtydligas! Jag är medveten om att skisserna är väldigt enkla…
Byggde en vedeldad rakuugn liknande din på 80 talet, den smälte så nog kan man komma upp i temp alltid!
Fint! En sådan skulle jag vilja prova LenaR. Visst kan man bygga den helt i magrad lergodslera med hjälp av lite slaner? Kan ju vara intressant om man gillar valv eller att spara pengar. Vad jag förstår såg de tidiga emaljugnarna ut så här fast man hade godset i en skyddande sagger som extra skydd mot ugnsatmosfären.
#6 Festligt! Smälta ugnen har jag aldrig lyckats med. 😛
#7 Det vore roligt att bygga den i lera, då kan man ge den en snygg design samtidigt! Var det inte någon som byggde en eldsprutande drake som ugn?
Jag hade en liknande, fast med skorsten på (bättre arbetsmiljö att röken kommer ut ett par meter högre uppe). Men den har tyvärr fått bli fyllmassor, Det är tufft att vara leca hos en pyroman 😇och den började rasa in och när jag försiktigt ville lyfta undan ett rasat block för att byta ut det mot ett helt så rasade hela skiten ihop 😕. Om det inte bara är "en kul grej" utan något man vill hålla på med lite mer då skulle jag bygga av något mer hållbart (eldfast) och helst under tak.
Toppen! Jag har beskrivning från Mullsjö rakukurs och det ser ut att vara samma. Jag är dock intresserad av en tunnel eller åtminstone en variant som inte lockar till förstörelse av understimulerade som rör sig i området… Men jag kanske får svar på det under workshopen i Holland. Jag har verkstad i Husby gård och det är flera om vill testa bränna Raku. Ska tipsa om den här tråden så att de får mer grepp om vad det innebär m en vedeldad ugn. Tack!
Putt
Jag såg att någon frågade efter ritning på en vedeldad rakuugn, och kom då att tänka på den här diskussionen. Kanske något som passar?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2022-04-24 12:09 av Ulla
Jag har byggt en liknande ugn. Jag hittade en instruktion utgiven av utbildningsradion (!) på mitt lokala bibliotek, och ugnen hade en skorsten av töd tegel.
Leca blocken höll inte mer än en sommar - rätt tid att bygga är nu!
P.S. jag har sökt den instruktionen igen på biblioteket, och den försvann för länge sedan. Det fanns ett TV program om konstnären som var ugnens 'upphovsman', och hon gjorde stora ljusstaker brända i Raku. Är det någon som känner till damen i fråga?
#13: Nu gissar jag, men kan det ha varit Katarina Botwid…???
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#14: Tja, det kommer jag inte ihåg, tyvärr