Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 1153 ggr
laurelin
0

Gipsskivor som "aldrig" torkar??

Jag har precis gjutit gipsskivor att dreja på. Det funkar ganska bra, men det känns som om det tar hemskt lång tid innan de torkar så att föremålen lossnar. Jag har använt gipsskivor på utbildning tidigare, då har det oftast lossat dagen efter, ibland lite senare. Men mina egna har inte släppt alls på tre-fyra dagar, och plattorna känns liksom fuktiga. Har jag använt fel sorts gips eller förändras de med tiden? De fick torka ca en vecka efter att jag tog dem ur formarna. Man kanske bör tillägga att är hög luftfuktighet, men inte borde det göra så stor skillnad?

Wabisabi
0

Gjuter också egna plattor och brukar nog låta dem torka lite längre än en vecka. Brukar lägga de ovanför ugnen när jag bränner så  blir de ordentligt torra. Torktiden beror ju också på hur tjocka de är.

Så lång tid skall det absolut inte ta, jag brukar oftast kunna lossa det från plattorna framåt kvällen.

laurelin
0

Direkt efter att jag skrev förra inlägget så lossnade faktiskt en skål, så det verkar som att det händer till slut. Men jag har fortfarande ett antal fat som sitter fast… jag ska nog lägga dem på ugnen när det blir dags för bränning så att de är helt torra (eller är det försent nu när jag har använt dem?).

Wabisabi
0

Ingen fara, jag brukar lägga dem på några silimanitpelare så att det kan cirkulera luft runt om.