Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 6191 ggr
pias90
0

Färgkropp i vit glasyr

Eftre tips jag läst har jag använt färdigblandade färgkroppar(pulver) att blanda i vit heltäckande glasyr. Först blandade jag den vita glasyren med vatten och hällde sedan i färgkropp ca 8 %. Men efter bränning kom inte färgen fram utan det blev vitt. Jag har gjort samma i transparant glasyr och det har fungerat.  Någon som har svar på varför det inte lyckades med den vita glasyren?

Kan ju fortsätta använda transparent glasyr men har läst att det ska bli en annan nyans i vit glasyr.

[perlennart]1
0

För att kunna svara på din fråga måste man veta vad för färgkropp det är och vad för slags glasyr det är fråga om.

ingirv
0

Jag använder också färgkroppar (pulver) i vit eller transparent glasyr. Båda glasyrerna går att bränna på både lergodstemp och stengodstemp. Blandat i den vita blir ju färgerna svagare och rosa försvinner helt om man bränner högre än 1120 grader. Gult, grönt blått och turkost går däremot bättre. Som sagt så blir färgerna starkare i transparant glasyr sen spelar så klart gradantalet stor roll beroende på hur färgen blir med både transparant och vit glasyr i botten. man får testa sig fram. Lycka till!

AnnaLow
0

En vit glasyr är opak (ej genomskinlig) vilket gör att färgerna blir mer "pastelliga" och inte så starka som om man blandar dem i transparenta glasyrer. Du borde väl i princip ha fått en pastellton med 8% tycker jag men det beror förstås på vilken slags glasyr det är som grund. Jag blandar t.ex. min vita tennglasyr (10%) med 8-10% röd färgkropp och får olika toner av rosa (för 1260 grader).

Kissinger
1

Nu känner jag mig dum som en…..

Vad menas med vit tennglasyr (10%)? Summan blir ca 20%. Av vad då? 😞

sisela
0

Vit tennglasyr (10%) skulle jag tro betyder att en grundglasyr tillsatts 10% tenn som "infärgning" för att göra den täckande vit.

Alltså: om grundglasyren ihopblandad i pulverform ger f. ex 100 g  så tilsättes 10% (10 g) tenn. 

"Summan blir 20%" förstår jag inte riktgt vad du menar med.

pias90
0

OK. Då är det kanske så att jag bränner i för hög temperatur. När jag köpte min lilla toppmatade ugn var graderna förinställda på bland annat glasyrbränning stengods 1235 grader. Kan jag då sänka temperaturen till lägre och fortfarande få bra stengods keramik men där färgen kommer fram?

AnnaLow
2

#4 Förlåt, jag var otydlig… Jag menar just så, att jag har en basglasyr (transparent) som jag tillsätter 10 tenn för att få vit. Sedan tillsätter jag ytterligare färgkropp/oxidet för att få pasteller. Exakt hur mycket färgkropp/oxider som jag använder är lite olika beroende på vilken styrka jag vill ha. 

En fundering när det gäller köpglasyrer: min vita tennglasyr smittas av krom (blir illrosa) men det gör däremot inte min vita köpglasyr. Kan det finnas något i vita köpglasyrer som gör dem mer "motståndskraftiga" mot infärgning? Bara en tanke… 

Angående temperatursänkning så borde det inte behövas i det här fallet eftersom du skrev att färgerna kommer fram i de transparenta glasyrerna. Kanske behöver du ha större mängd färg istället? Sänker du temperaturen för mycket är ju risken istället att glasyren inte smälter ut ordentligt (men det finns säkert ett intervall för glasyren som du kan pröva dig fram inom).

pias90
0

Tack för hjälpen. Jag ska nog pröva en tempsänkning då jag vil pröva använda vit glasyr som bas.

stefanandersson
0

#7: köpeglasyren är troligen inte vit av tenn utan av zirikon i sådant fall. Något som det kan vara värt att prova på din egen basglasyr kanske?

[perlennart]1
1

Just det, och det har vi ju skrivit om många gånger här så det finns mycket att läsa om man vill.