Keramik iFokus

Keramik

Etiketterundersökningartopplistor
Läst 2304 ggr
[rolnor]
2

Oxidationsbrända favoriter!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte det kunde vara kul med en bildtråd med saker brända i oxiderande atmosfär. Tror att jag haft med den här urnan tidigare, men det var längesedan. Jag har tyvärr inte kvar receptet på glasyren eller bränningsschemat heller för den delen (slarvigt). Jag vill minnas att det var ett recept ur Coopers bok om glasyrer.

Slå ett slag för el-ugnen!

[rolnor]
0

Puttar upp min egen tråd, tycker det vore kul att se bilder på andras verk, men förstår samtidigt att det är en del jobb med bilder, MEN, keramik handlar ju om det visuella i första hand.

Wabisabi
6

Ok, här kommer ett litet bidrag från mig. Vasen har visserligen några år på nacken men det spelar kanske ingen roll, håll till godo🙂

[rolnor]
0

"Litet"? Jättefin! En del jobb att maskera antar jag….

Wabisabi
0

Lite pilligt men kul🙂

[davidskeramik]
3

Jag bränner (tyvärr) nästan bara i oxidation, men variationen är ju enorm även där!
Jag lägger upp tre bilder på saker som jag tycker blev vackra.
Dels flera utskurna porslinsskålar som jag på bilden placerat i varandra,
dels ett stort fat med utvaxat mönster samt en stor ampel att hänga växter i.

Tycker att både Rolnors urna och Wabisabis vas är mycket vackra. Älskar saker med lock att kika ner i, glasyren blev glödande, och vasen med rutorna är så perfekt i sin form och sitt mönster.

[davidskeramik]
0

Fat.

[davidskeramik]
1

Ampel.

[rolnor]
1

Jättefina saker du gör, fullt med fantasi!🙂

[davidskeramik]
0

Tack ska ni ha! Men nu är det väl dags för fler fokusar att dela med sig av bilder så att tråden överlever? :)

[rolnor]
1

Instämmer! Kom igen!🙂