Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 5402 ggr
cf-keramik
3

Pålitlig, transparent glasyr sökes

Hej!

Jag är på jakt efter en pålitlig transparent glasyr med så få ämnen som möjligt.

Den får gärna vara "fet", helst ingen ton utan helt transparent, inga krackeleringar, ha en hård yta och vara villig att infärgas utan större problem.

Det vore toppen att få lite tips och recept om någon sitter inne på en favorit!

AnnaLow
2

Jag använder Leach "kon 8" som basglasyr i flera av mina blanka. Den är pålitlig och funkar att färga in med alla möjliga oxider och färgkroppar. Jag bränner 1260 med 10 min utjämning. Då blir den blank och fin och helt utan krackeleringar. Smälter ut redan runt 1220 och blir då lite mattare.

Natronfältspat 40

Kaolin 10

Kvarts 30

Krita 20

KeramikeniSkredsvik
0

Den använder jag också och färgar in.

[rolnor]
1

Är det inte svårt att lova nåt när det gäller krackeleringar, beror inte det delvis på vilken lera man använder?

cf-keramik
0

Jag började använda Leach cone 8 och testade att färga in den och det gick prima, men när jag hade den för sig själv, dvs utan infärgning och helt transparent, så blev den halvmatt.
Detta hände flera gånger. Först trodde jag det var för att det var det sista som användes utav en stor sats men sen så testade jag att blanda nytt två gånger och både gångerna blev den halvmatt. Kan någon komma på varför?
Jag brände de infärgade proverna och den transparenta på samma lera, i samma sättning av ugn och på samma sättplatta så temperaturen skiljde inte.. 
Jag vill egentligen verkligen använda Leach för att då slippa köpa flera ämnen men bllir så osäker på den när problemet uppkommit flera gånger..

[rolnor]
0

En enkel åtgärd kan vara att bränna lite högre för att få den klar. Jag kan inte förklara varför dom infärgade proverna blev transparenta och inte dom ofärgade, någon procent kobolt eller nån annan metall borde inte påverka, eller?

[perlennart]1
1

Det kan dom helt klart göra vid högre temperaturer är kobolt ett utmärkt flussmedel!

[rolnor]
0

Ah, bra att känna till!

laurelin
1

Jag har samma erfarenhet, helt ofärgad blir den lite halvmatt men med färg glänser den mer (det blir å andra sidan en ganska fin yta även som sidenmatt, men det kan bli lite "mjölkigt" om det ligger tjock eller finns några droppar). Inte bara med kobolt utan även tenn och koppar… ska kanske prova att öka tempen lite i ugnen, bränner i 1260 nu. Hur mycket behöver man ändra för att få effekt? Eller kan det räcka att öka utjämningstiden? Vill inte att det ska börja rinna…

[rolnor]
0

Tio grader borde väl räcka?

[perlennart]1
0

Det skulle ju vara ganska enkelt att ändra receptet i stället, så skulle du ju också kunna få en bättre glasyr än denna lite enkla typ! som varken är särdeles infärgningsvänlig eller något annat.

LenaR
0

#8 Jag har lärt mig att ökad utjämningstid lyfter de flesta glasyrer. Det verkar stämma, så vi har ändrat bränningsschema i min verkstad - sänkt topptemperaturen och ökat utjämningstiden till en timme.

Om glasyren börjar rinna beror på värmearbetet, så för den skull spelar det ingen roll om man ökar temperatur eller utjämningstid.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[perlennart]1
1

Hur mycket den rinner beror ju också på vad glasyren består av.

LenaR
1

#12 Receptet finns i #1! 🤫😉

[rolnor]
1

Det där förstår jag inte, visst rinner en glasyr lättare om man höjer temperaturen eller utjämningen??

LenaR
0

#14 Jag kanske förstod laurelin fel, jag tänkte på det här:
…kanske prova att öka tempen lite i ugnen, bränner i 1260 nu. Hur mycket behöver man ändra för att få effekt? Eller kan det räcka att öka utjämningstiden? Vill inte att det ska börja rinna…

Det lät som att utjämningstiden inte påverkade rinnigheten, eller inte påverkade lika mycket, men det spelar ju ingen roll (teoretiskt iaf) om man väljer att höja temperaturen eller att öka utjämningen. Båda ökar värmearbetet.

Det är lätt att missförstå varandra över nätet!

[rolnor]
0

Jag instämmer delvis, men det är lite beroende på vid vilken temp man ligger, du kan ju tänka det att bränna till 500 grader, då kommer utjämningen som krävs för att glasyren ska smälta ut att bli närmast oändlig, men bränner man tio grader varmare än 1260 så kommer ju glasyren att bli ordentligt smält, om du förstår skillnaden?

LenaR
0

#16 Tänk så här - om man bränner till kägla 8 och vill komma upp i kägla 9, så kan man antingen öka topptemperaturen eller utjämningen.

Det spelar ingen roll vilketdera du väljer att göra - för utsmältningen på dina glasyrer blir det samma sak.

😉

[rolnor]
1

Jo, det förstår jag, men man måste ligga nära glasyrens smältpunkt, annars kan man vänta i alla evighet och glasyren smälter ändå inte, eller hur?🤓

[perlennart]1
0

Ni har ju rätt båda två. Men som rolnor skriver så måste man så klart känna smältpunktet annars så kan man som sagt vänta länge.

[perlennart]1
0

Finns det i övrigt någon som har en pålitlig glasyr till lergods?

HelenaAR
2

Jag bränner till 1270 med 45 min utjämning och då blir den fin. 🙂

LenaR
0

#18 Om du ska öka smältpunkten en (1) kägla så ligger du nära smältpunkten. Kan vi släppa det här nu? 😉

[perlennart]1
0

Om det är så tråkigt med detta så kan vi släppa det, och om du menar att ämnet är helt klargjort, det menar jag inte! eftersom det finns många andra faktorer som spelar in.

cf-keramik
0

Ojoj, här skrivs det.
Jag hittade lite papper om den omtalade glasyren Leach Cone 8.

Där stod det att den i grunden blir halvmatt(det förklarar en hel del) men att om man ändrar lite i procentsatserna för Syra/bad förhållandet så kan man få den blank. Jag har gått en kurs id et här men det var alldeles för länge sen så kunskapen är som bortblåst. Finns det någon som har lite koll på det här och kanske kan ge lite tips?

[rolnor]
0

perlennart, vad menar du är fel med receptet, vad skulle du vilja ändra på?

[perlennart]1
0

Om man utgår från Albit som optimalformel för fältspatet så bliver formeln för denna glasyr

0,724 CaO

0,276 Na2O

0,216 aluminium

2,548 kvarts

Det betyder att mängden krita nästan automatiskt vill skapa en silkematt yta och förhållandet aluminium till kvartsen bör vara ca.1/10 så minska kvartsen och tillsätt en delzinkoxid så skulle det kanske bli bättre. Och den skulle bli bättre att infärga. Sen kan man ju prata om att stoppa i fri kvarts i en transparent glasyr, det bör man undvika så langt som möjligt.

[rolnor]
0

Varför är det inte bra att stoppa i kvarts? Tänker du på hälsoaspekten vid hantering av råvarorna? Sen undrar jag varför du vill ha i Zinkoxid, på vilket sätt blir glasyren bättre att infärga?

[perlennart]1
0

Tänker inte på hälsoaspekterna utan bara glasyrtekniskt är det bättre med ett silikat av någon form där kvartsen ingår. T.ex. fältspat, frittor, kaolin m.m. zinkoxiden har helt enkelt en bra inverkan på färgande oxider.

[rolnor]
0

Beror det på att kvartsen smälter ut och blandas bättre i glasyren med t.ex. fältspat, eller varför inte kvarts?

Hur mycket zinkoxid behövs för att ge bättre infärgningsegenskaper?

[perlennart]1
0

Smälter säkrare när det ingår i ett sammansatt ämne, kan i fri form ligga som osmälta korn i glasyren och hindra en fullständig slät yta

[rolnor]
0

Det blir kanske lite tekniskt, men på vilket sätt gör zink att färgerna blir bättre? Dom gånger jag använt mycket zinkoxid är främst i Kristallglasyrer och det som utgör kristallerna då är väl helt enkelt zinksilikat?

[perlennart]1
0

Ja. Men även i en glasyr som inte är en kristallglasyr och innehåller mindre mängder zink så kan man t.ex. minska mängden kobolt till en tiondel av vad man skulle behöva utan zink och här skall väl sägas att man också bör ha en liten del bariumkarbonat för att det skall fungera optimalt. Ett bra sätt att spara på kobolt!

LenaR
0

#24 För att ändra syra-basförhållandet ändrar man kvarts gentemot flussmedel. Räknar man på det kan man sänka och höja smältpunkten med en eller ett par käglor utan att ändra utseendet. Vill man göra det enkelt för sig kan man helt enkelt testa att ta bort eller lägga till några procent kvarts.

För att matta eller blanka en glasyr kan man annars "bara" ta bort eller lägga till aluminium i en glasyr. Det gör man genom att justera kaolin-kvartsmängden. Man kan fuska och göra det enkelt för sig här också genom att bara ta bort kaolin.

Eller så följer du förslaget i #26 och experimenterar därifrån. Det är väldigt lärorikt att förändra ett recept! Men vill du snabbt ha en fungerande blank glasyr är det nog bättre att hitta ett annat recept. Titta i vår receptsamling, kanske finns något där.

Vill du friska upp kunskaperna rekommenderar jag Fredholms Glasyrbok, den är väldigt prisvärd och en bra grund för oss studiokeramiker!

[rolnor]
1

Jag har gjort en del kul saker med grundrecept, lagt till 10% talk eller 10% strontiumkarbonat (barium är billigare men lite giftigt), det går att få riktigt snygga glasyrer, sen lite järn eller koppar eller både och. Ska väl säga att jag bränner reducerande och då blir det lättare bra färger tycker jag. Sen kan en glasyr lyftas ordentligt på porslin istället för stengods.

Har ett recept som ger en blå celadonglasyr som går att använda som bas;

49 kalifältspat

30 kvarts

20 krita

1 järnoxid

Jag har inte fått så djup blå färg, men det kan bero på att jag inte glaserat tjock nog eller att jag har en liten förorening av titan i någon av ingredienserna.