Bästa "köpe-keramiken"
Det skulle vara roligt att starta en tråd där vi medlemmar kunde lägga upp bilder på keramik som vi har i hemmet som vi köpt av annan keramiker. För visst är det så, har sakerna passerat våra ögon (och plånbok) så bara måste vara riktigt fina saker, eller hur?
Men innan jag infogar bild vill jag kolla med er om det är ok, med tanke på upphovsskydd och annat .
Har keramiken verkshöjd, vad det nu innebär, så måste du fråga upphovsmannen först. Vanligt bruksgods tex har inte verkshöjd.
När det gäller mig själv så skulle jag bli smickrad om någon visade ett (eget) foto av nåt som jag har gjort, för att det är en favorit. Inte skulle jag klaga, och definitivt inte gå till domstol för att få skadestånd. Men det är svårt att veta hur andra tänker och att förstå vad följderna skulle kunna bli.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Ja, jag var rädd för att det skulle vara lite vanskligt att lägga upp bilder men tänkte att om de var fotade i hemmamiljö så kanske det skulle gå bättre.😇
Jag hade tänkt visa keramik av Dick Lehman och Takeshi Yasuda som just nu pryder mitt hem, men tror inte deras verk går under bruksgod…
#2 Synd, jag hade gärna velat se! Takeshi Yasuda är en stor favorit.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Det man kan göra är att länka till det man vill visa. Risken är då att sidan tas bort eller ändras så att länken inte längre är aktuell, men det händer antagligen inte direkt utan kanske något år senare.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag är superkräsen men ÄLSKAR mina "Fide fajans" grejer. Har fyra koppar och två fat med dekor. Kopparna är mina bästa kaffekoppar (baljor) och faten är bra till allt från pasta til wok till uppläggningsgfat.
Gå in under bildgalleri. Faten har annan dekor men samma princip med lergods och vit glasyr som visar reliefdekoren subtilt.